Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, januari 17, 2006


Idag sken solen i Tråvad. Inne i växthusen kunde jag njuta av värmen en stor del av dagen. Det blir en helt annan värme än den själva värmesystemet ger. Dessutom får man ju en föraning om vår. Det var bara fågelsången som saknades. Det hade varit bra om solen sken varje dag, för när den gassar på, även nu i Januari, kan man passa på att stänga av värmen under dagen. Lite pengar sparar det alltid hoppas jag. Naturligtvis sätter jag igång den en stund innan temperaturen sjunker annars hade pannan fått kämpa på för att få upp värmen igen. Oljekostnaden är tung och risken finns att den kommer att bli alldeles för stor för mig. Så låt oss hoppas på en varm vinter i år.
Hundarna är ju med mig varje dag och nu när jag håller på med övervintrarna kan de vara med mig i det stora växthuset hela tiden. Det finns ju en skiljedörr mellan butiksdelen och det stora växthuset. De kan ha väl så vilda lekar där inne så det gäller att hålla sig åt sidan, så man inte blir fälld när de rusar förbi. Idag rensade jag rent mina stinkpelargoner, eller Getabocken som de också kallas. Doften i sig är väl inte så farlig. Men jag får alltid en stickande känsla i halsen när jag rotat igenom dem. Doften hängde kvar hela dagen, så till slut fick jag gå ut därifrån. Än har jag inte sett den blomma, men jag har hört att blomman är vacker. Hoppas verkligen det, så att jag inte stått ut med den i onödan. Nu har de två kvarvarande kameliorna blommat färdigt, så det är dags att ställa undan dem. Det är ju för blomman folk köper dem, så nu är det bara till att plantera om dem och ställa fram dem nästa vinter när de skall blomma igen. De hade enkla rosa blommor, helt i min smak. Min kärnsådda nektarin har dessutom börjat få blad. Den är ju inte ett år gammal än, så någon blomning var ju inte att hoppas på, nästa år kanske? Den blev faktiskt över metern hög på en sommar! Snart är det dags att så tomater dessutom. Tänk, nu ligger hela den härliga våren framför oss!