Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, januari 19, 2006

Fruktsådder är något jag tycker är kul!

(Bilden är på mitt Olivträd)
Det har kommit små fikon på ett av mina fikonträd. Träd är väl till att ta i, jag köpte dem som sticklingar förra året. Sju stycken räknade jag till. De har ju större chans att mogna hos mig, eftersom de står i växthuset och kommer så pass tidigt. Jag har alltid gillat att så kärnor och fröer från frukter. Jag har köpt in lite olika fröer och småplantor av lite ovanligare sort för framtida försäljning . Fikonen är kanske inte så ovanliga längre här söderöver, men där har jag tre sorter som skall vara härdiga ner till -15c på avmogen ved. En sorts kivi, självfertil, som skall klara sig till -12c. Två små plantor av den amerikanska frukten Pawpaw. Det växer ett par sådana nere i Malmötrakten. Får de bara en lång varm sommar, kan de klara väl så kalla vintrar. Problemet är ju bara det där med lång varm sommar Dessutom har jag sått fröer till en nordamerikansk släkting till Sharonfrukten, Diospyrus virginiana tror jag den heter(minneslappen finns i Tråvad). Även den skall klara sig under samma förhållanden som Pawpawen. Andra små frukträd som jag har är Lemonguava och vanlig guava. Lemonguavorna bär frukt nu, så till sommaren skall jag kunna äta några. Dessutom har jag ett antal små Kumqautplantor kärnsådda och dessutom har jag tagit en hel del sticklingar av mina moderträn. Än har jag inte kollat om dessa har rotat sig, men det kan ta ganska lång tid ibland. En rolig sak med min grossist är att de vågar ta in lite ovanligare växter. Hos dem fick jag tag i ett fruktträd som heter Carissa grandiflora. En nära släkting till den kallas för Natalplommon. Alla de olika arterna i familjen skall ge goda, söta och ätliga frukter. Jag har tagit en hel del fröer från frukterna på dessa, men vet inte hur jag skall få dem att gro. Vet ni?Några har jag sått varmt, men inget händet trots att det gått närmare två månader. Så idag lade jag in några i kylen, så får jag se om de kanske gror där. De ligger intill kastanjerna som jag hoppas gror inom några veckor. Carissan skall förresten få stora , vita doftande blommor på våren, inte helt olika citrusblommor i doften har jag läst. 