Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, mars 19, 2007

Jag har ju inget jobb fått ännu, även om det är klart att jag har ett så fort de stora fabrikerna börjar anställa igen, så jag har ju en hel del tid att hålla på i trädgården nu. Varför kan då inte vädret vara bättre? I natt var det nästan nollan och nu har temperaturen masat sig upp till hela tre plusgarder. Visst är det fortfarande bättre än det var förra året vid denna tiden, men vad hjälper det mig nu? Om det åtminstone inte regnade, så kunde man ju vara ute längre än tio minuter åt gången. Fast jag har planterat ett par borstnejlikor nu på morgonen och dessutom sett att min cerise, fyllda blåsippa nästan öppnat sina blommor. Julrosorna, den gula och röda har mängder med knoppar, lite värme till så slår de ut. Dessutom fröade de av sig något väldigt i fjol, så nu finns det mängder med små fröplantor runt omkring dem. När de blivit större skall de flesta flyttas någon annan stans, men några skall få stå kvar. Det roliga med fröplantor är ju att du aldrig vet hur de kommer att se ut när de blommar. Mina buskpioner börjar dessutom att veckla ut sina blad, fast de verkar ha börjat redan innan februari månad.
De vanliga pionerna börjar också titta upp, Några har jag fått av en kompis i Småland. Hon vet att jag nästan aldrig lyckas med att få pionfröer att gro, så då brukar jag få någon av hennes sådder i stället. Förra året blommade en av dem, den var alldeles snövit, fast dess moder var blodröd. Dessutom hoppas jag att den frösådda svavelpionen skall blomma i år. Helst vill man ju att den skall bli gul, därav namnet, men även i det vilda händer det att den får andra färger. Vanligtvis blir de rosa, men vad gör det? Bara den blommar så blir jag glad.

4 Comments:

At 5:55 fm, Anonymous Anonym said...

Jadu Christer sånt är livet, man är ledig när man inte har som mest nytta av det, så är det alltid. Går det att komma fram inne i ditt lilla hus nuförtiden eller står det plantor överallt, hahaha. Ser dig med snittslad bana, hundar som välter ner krukor o jordstampat golv! Kram LjusneLotta &Co

 
At 1:39 fm, Anonymous Anonym said...

Du får väl passa på att fixa och dona i hemmet. Jag fick ett ryck häromdan.
/Henrik

 
At 12:51 em, Anonymous Anonym said...

Är mer för att fixa och dona ute i trädgården är jag rädd :-) Inne är det lätt kaos som alltid :-)
Fullt så illa är det inte Lotta, fuchsiorna står ute mest hela tiden. Det är bara när det hotas med minusgrader som de plockas in :-)
Christer.

 
At 12:43 fm, Anonymous Anonym said...

Hahahaha.......tror jag när jag ser det. Kram LjusneLotta ;-D

 

Skicka en kommentar

<< Home