Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, januari 20, 2006

Jag gillar inte vintern!

(Entrén till mitt hem)
Dagen började ju bra! En av hundarna fick diarré, men vi hann inte ut. Så det blev till att skura skit från golvet det första på morgonen, härligt! Hallmattan åkte ut genom dörröppningen, den tar jag när jag kommer hem igen tänkte jag he, he. Vägarna var ju hyfsade i morse, så det var inga problem med att ta sig till Tråvad. Sedan började snön vräka ner! På lokalradion varnade de hela tiden för hur dåliga vägarna kunde vara. Jag trodde att jag skulle vara ensam hela dagen, men det kom faktiskt kunder. Vinden kom från rätt håll, så den märktes inte av inne i växthusen. Snön lade sig dessutom som ett isolerande lager, så det var riktigt skönt därinne. Idag roade jag mig med att ta lite sticklingar på mina Lemonguavor och pelargoner utan namn. Men i övrigt tog jag det ganska lugnt. När det var stängningsdags önskade jag att jag haft hundmaten med mig, med tanke på all snö som kommit var det lockande att sova över. Vinden var betydligt mycket kraftigare ute på slätten än vad som märktes i Tråvad. Vinden här gör att vägarna snabbt täcks av drivande snö. Ena stunden kan det vara helt snöfritt, medans det i nästa ligger en tjock snövall över hela körbanan. Man vet aldrig riktigt var man hamnar när man kör in i dem. Men jag lyckades ta mig hem utan några problem i alla fall. Så nu sprakar det en brasa i min vedköksspis, ugnsluckan står öppen, så värmen bara väller ut och fyller hela huset. Nu skall jag ta mig ett par mackor av hembakt bröd (bakat i vedspisen, kan inte bli godare än när man gör bröd i den) och sätta mig framför tv:n och bara slappa! I morgon är det en ny dag igen.