Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, november 04, 2006

Så kom verkligen vintern till slut. Fast med lite tur har den gått över för denna gången, med tanke på att det redan i morgon skall bli upp till 13c . Med tanke på att jag hade sommardäck på bilen, så stannade jag kvar i Tråvad medans det var isiga vägar. Det är inte så kul att köra på småvägarna när det är mörkt, för om inte annars kommer det ut rådjur på vägarna så att man måste panikbromsa. Men då hade jag ju mer tid till att binda kransar och göra gravdekorationer för Alla Helgonhelgen. Det finns ju ganska strikta regler för hur färggranna gravdekorationer får vara på de olika kyrkogårdarna, så man får inte ta i för mycket. Det finns ju en hel del naturmaterial att tillgå, som tickor och torkade blommor t.ex. Men även de gamla plastkallorna är fortfarande ganska populära i kransarna. Det lustiga är att de torkade blommorna och svamparna även går utmärkt att använda i dörrkransarna som vi har till jul, utan att man för den delen tycker att det verkar konstigt. Naturligtvis blev jag redigt förkyld denna veckan också. Just när man har mycket att göra så slår den till. Man känner ju inte direkt för att hålla på länge på kvällarna då, när då vill man ligga och dö under ett varmt täcke med en kopp het cacao intill sig. Men det är bara till att bita ihop och se glad ut ändå. Dessutom kom de amaryllislökar jag beställde tidigt förra våren. Några av dem visar redan knopp, så denna gången skall jag väl inte drabbas av sen blomning som jag gjorde med dem förra julen. De sista lökarna slog ut i mars månad. De gick inte att sälja, men de var ju vackra där de stod :-)

2 Comments:

At 9:00 fm, Anonymous Anonym said...

Emma säger att hon inte förstår att det inte går att köpa amarylus i januari, de är väl lika vackra då, de brukar även vara billigare då, men det glädjer nog matte mest förstås. Annars så hoppas vi att förkylningen går över snart, du får väl ta en pilleknarkare, inte hjälper det väl, men det blir lite roligare kanske, ha ha ......
emma och matte

 
At 1:50 em, Blogger Christer O said...

Förkylningen är mycket bättre, fast jag hostar ju bort nätterna än så länge. Jo, det hade troligen blivit lite roligare med en pilleknarkare, men kanske för kul :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home