Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, september 28, 2006


Det har väl inte hänt så mycket de senaste dagarna egentligen. Värmen gör att försäljningen går väldigt dåligt. Varför köpa höstblommor om de blommar över på ett par veckor? Så nu har jag och en grabb från byn flyttat alla krukorna en bit in i butiken och resultatet blev riktigt lyckat.
Till min förvåning så säljer jag dock en del gladiolusar i snittblommor. Dessutom vill de helst ha dem långa. Annars är det praktiskt att dela stjälken vid ett bladfäste. Då syns inte kapningen plus att du kan använda bladen på ett praktiskt sätt. Men uppenbarligen har de väldigt stora vaser i trakten. Idag fick jag dessutom in fantastiska rosor. Stora djupt röda rosor! De var dessutom fantastiskt taggiga!!! Mina fingrar är lätt svullna ännu. Ni har ju fått läsa mitt gnäll över taggiga rosor förr, men denna gången var rosorna definitivt värda sin taggighet, även om jag lider än
Jag lovade ju dessutom en bild på min Monstreablomma. Bilden tog en god vän till mig, Erling. Nu skall höljet lossna och sedan tar det ett år tills kolven är mogen. Då skall den ha formen av en banan och smaka ananas. Bara till att ha tålamod alltså!