Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, september 04, 2006

Nu känns det att hösten är på gång. Luften är liksom friskare på något sätt, nätterna kallare och flugorna har minskat i antal. I handelsträdgården märks det på att det är svårt att sälja blommor som ses som sommarväxter. Pelargoner t.ex. Mårbacka och vildarter kan man nog sälja några när som helst, men resten är det betydligt mindre efterfrågan på. Nu är det växterna som säljs under namnet ”Höstfägring” som gäller. Växter som klarar en hel del frost, men som kanske inte överlever en svensk vinter. Höstastrar, Hebe (veronika), olika lavendlar och en hel del annat. En hel del höstblommande perenner säljs under det samlingsnamnet också faktiskt. Inne i växthuset har nu mina frösådda streptocarpusar växt upp till försäljningsbar storlek. Det blev bara två olika varianter av dem, rosa eller blå. Visst varierar teckningen på dem, men i stort ser de väldigt lika ut. Så de blå säljer jag nu och de rosa skall jag föröka tills nästa år. Jag har även förökat de två vildarterna jag har. Av den vita har jag nu väl rotade bladsticklingar, som med lite tur får blommor redan nu i höst. Annars blir det till våren. Av den blå har jag inga rotade sticklingar än. Jag har funderingar på att korsa dem med någon annan sort och se vad det kan bli för spännande av det. Det blir inga vindruvor alls i år, getingarna har förstört dem alla. Men jag blir ju bara dålig i magen av dem ändå, så mig gör det inte så mycket. Men det skall bli skönt när getingarna äntligen försvinner, jag vill ha tillbaka mitt växthus igen.

4 Comments:

At 9:36 fm, Anonymous Anonym said...

6 sep Emma grattar sina bröder och sin syster på 3-års dagen. har bytt dator så jag har inte din mailadress. Hoppas getingarna ger sig så du får tillbaka ditt växthus Emmas matte

 
At 10:38 fm, Blogger Christer O said...

Bröder och mor grattar tillbaka!
Nu börjar getingarna så skteliga lugna ner sig, tack och lov!
Christer.

 
At 11:33 fm, Anonymous Anonym said...

Mira hälsar o grattar resten av gänget. Undrar om det var nån mera som fick McDonald till lunch, kyckling till middag, äppelpaj o vaniljsås till eftis. Kram Mira

 
At 7:00 fm, Anonymous Anonym said...

Emma undear vad är macdonalds? fick hundmat+ rester efter matte, så det blev inget stort firande. men det väntar ett stort ben när besöket(Lillmattes ronja)har åkt hem, idag faktiskt, ursäkta intrånget, emmas matte

 

Skicka en kommentar

<< Home