Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, juli 28, 2006

Jag har alltid gillat åskoväder. Vädret skiftar så otroligt på bara några sekunder. Ena sekunden kan det vara sol och vindstilla, för att i nästa vara stormbyar i vinden och hällregn. Så var det i torsdags i Tråvad. Det var varmt och kvalmigt och man bara gick och väntade på åskan. Sedan kom vinden och regnet. Växthusen skakade både av vindbyarna och åskmullret. Blixtar och knallar kom samtidigt och regnet flög vågrätt i luften. Det kom 45mm regn på c:a 40 minuter. Jag fick stänga ventilationsfönstrena i växthusen, för det forsade in otroliga mängder vatten. Ja, alla andra fönster och dörrar också förstås. Men det rann in vatten mest överallt i växthusen ändå. Men där är det ju ingen fara, betong och grusgolv blir inte förstörda av det vattnet. Däremot fylldes en hel del källare i byn med vatten, telefoner förstördes, träd rasade och jag hörde rykten om en TV som började ryka. Med tanke på styrkan i ovädret kunde det gått mycket värre. Här hemma i byn har det dock knappast kommit något regn. Det åskade och regnade lite lätt i går kväll, men det märks knappast på marken idag. Här torkar allt mer till sin död.

2 Comments:

At 3:04 fm, Anonymous Anonym said...

Hej. Rolig blogg du har. Hittade den via en länk hos en bloggare på tradgardsblogg.se. Kommer att fortsätta läsa. Peter

 
At 1:04 em, Blogger Christer O said...

Tack skall du ha!
Du är välkommen!
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home