Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, juli 08, 2006

Det var väldigt lokalt vart regnet föll ned nu när kallfronten drog förbi. Till och med inne i Tråvad varierade det kraftigt. Hemma i byn kom det inget alls vad jag kan se. Det är bara buskar och träd som fortfarande ser ok. ut. Men av perennerna verkar det mesta ge sig nu. Det är bara Studentnejlikan och drakmyntan som fortfarande ser pigga ut. Något som gläder mig är att min nektarin klarat vintern så bra och att den trots torkan växer på bra. Den verkar också klarat sig från Krusblads-sjukan, något som annars alltid drabbar nektariner och persikor. Man kan ju alltid hoppas på att den är resistent mot sjukdomen, men det är nog bara en tillfällighet att den klarat sig.
Nu börjar Änglatrumpeterna blomma för fullt i Tråvad. Röda, vita, gula och aprikos/rosa blommor har jag på dem. Nu gäller det bara att skriva ned det på sticketiketter så att jag vet det framöver också. Även spikklubborna har stora knoppar nu, men det tycker jag är lite sent, de borde kommit tidigare. Allt fler av mina sådda streptokarpusar har börjat blomma också. Men det verkar bli bara två olika varianter. Blå eller cerise i teckningen. Än finns det många kvar, så med lite tur kan det komma någon mer variant. Men som det är just nu, så känner jag mig lite besviken på dem. Men men, de är vackra och de kan säljas framöver.
Nu har ”Guldfisken” och ”Den andra” fått två kompisar i baljan. Genast blev de något mer modiga och visade sig rätt mycket utan att skrämmas av att jag var där. Men de två nya är så pass lika de gamla att det är svårt att skilja dem åt, så nu heter alla ”Guldfisken” hädanefter.