Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, juni 16, 2006

Det är alldeles för varmt nu! Tyvärr måste jag säga så för det är nästan 40c° i växthusen nu. Alla fönster och dörrar är öppna, men det blåser för lite för att det skall ge någon effekt. Växterna ute bränns sönder av solen och torkar alldeles för fort. Jag får vattna fyra fem gånger om dagen och det tar tid. De kunder som kommer är där tidigt på morgonen, medans det fortfarande går att vara ute. I onsdags var det mulet halva dagen och ”bara” 22c°, vilken skillnad med folk det var då i butiken. Fortfarande verkar det som om många människor inte vet att jag har binderier. Trots att jag berättat det i radio, i en av tidningarna och dessutom har en skylt på dörren var det en kund som frågade om jag hade binderier när hon såg två stående buketter till en begravning i min snittkyl. Vete katten hur jag skall få ut det till de som bor runt omkring?! Annonserna jag haft i tidningarna är det ingen som läser, så den vägen är det ju ingen idé att pröva igen. Fast jag får ju en del beställningar till och från.
Nu har jag dessutom halva priset på perennerna. Vill inte behöva gå och vattna dem så länge till, plus att de mår mycket bättre om de planteras ut.
Dessutom har jag planterat ytterligare en växt i min blivande visningsträdgård, en Aralia elata eller ”Djävulens spatserkäpp” som den också kallas. Hoppas verkligen den kommer att trivas, för den är vacker om den gör det.
Jag har hört att det skall bli regn och lite svalare till söndag, hoppas i alla fall att det blir lite svalare! Jag skiter i om det är synd om de som är lediga när det blir sämre väder, just nu är det bara mig själv jag tänker på :-)

1 Comments:

At 11:26 fm, Anonymous Anonym said...

Emmas matte tycker att det inte vore så dumt med regn , alla växter behöver ju vattnas och brunnen räcker inte hur länge som helst, när det är så torrt, emma sa att har fått ett stort ben som hon har gömt tills hennes bröder kommer på besök, men jag tror att hon luras hon vill nog inte dela med sig när det kommer till kritan. hälsningar från emma och hennes matte

 

Skicka en kommentar

<< Home