Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, maj 18, 2006

Otroligt vad dåligt väder påverkar folks lust att plantera! Det är som om någon slagit en knop på en vattenslang, helt plötsligt händer ingenting. Ute har det ju varit blåsigt och kallt, men i växthusen är det full sommar :-) Nu börjar mina hängpelargoner att komma igång. De tar lite tid på sig tycker jag och det var likadant förra året. Det är roligt att se de första blommorna slå ut, så att jag kan ställa dem i någon form av ordning därinne. Även fuchsiorna har börjat bilda knopp nu. De hade de i och för sig tidigare också, men eftersom jag vill ha dem buskiga måste jag toppa dem ofta. Det tar c:a 6-8 veckor innan den grenen blommar igen efter toppning. Jag tänkte inte ha så många egna fuchsior nästa år, det är ingen stor sak i Tråvad nämligen, så jag hoppas att de jag har blir sålda i år. Fast de jag håller på att stamma upp lär jag ha kvar en del av. Första året tycker inte jag att de ser speciellt spännande ut, dessutom är ju stammen ganska vek så att man behöver ha pinnar för att stödja dem när kronan tar fart.
Jag tillhör inte dem som gillar gräsmattor direkt. De måste ju klippas hela tiden för att vara snygga och det är tråkigt! När sedan gräsklipparen inte startar blir det ännu tråkigare. Först hade batteriet gett upp, det var sorgligt redan förra året så jag blev inte förvånad. Så jag åker iväg och köper ett nytt. Tar naturligtvis inte med mig det gamla, så många varianter kan det ju inte finnas. HA! Naturligtvis köper jag ett som är alldeles för brett och dessutom satt polerna åt fel håll. Tog med mig det gamla när jag skall byta, då är det smala jag måste ha naturligtvis lite dyrare än det andra. Kommer tillbaka till gräsklipparen, vrider på nyckeln och inget händer! Då är batteriet inte laddat. Får låna laddare av dem gamle trädgårdsmästaren. Batteriet laddas och ställs i gräsklipparen. Vrider nyckeln och det ända som händer är att det klickar i reläet. Ingen startmotor sätter igång. Troligtvis är det så att jag knäckt till två kontakter i reläet varje gång jag tagit ur batteriet, så de har släppt i lödningen. Nu har jag en väldigt hjälpsam kompis som lött fast dem igen. Så håll tummarna, så att den startar när vi får dit reläet igen.