Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, maj 13, 2006

Det blev inte så mycket kallare idag egentligen. Vinden var kanske lite råare, men annars var det väl så varmt tycker jag. Trots att det var torgdag i Vara kom det mycket folk till mig. Det är ju konfirmation i morgon, så jag hade trott att det skulle gå mycket mer snittblommor än det gjorde. Fast nu har jag ju söndagsöppet och det har kanske spritt sig i bygden. Får se i morgon. Men däremot gick det mycket perenner! I Tråvad har det alltid varit väldigt svårt att sälja perenner, så jag har varit lite orolig, för jag har en hel del både köpta och egenodlade. Men idag fick jag sålt en hel del. Kanske var det de enda jag kommer att sälja, vem vet :-)
Hemma har alla sorters pioner knoppar. I år är det första gången som en från Göteborgs botan inköpt buskpion skall blomma. Jag har väntat i snart fem år på det, så jag är jättenyfiken på vilken färg blomman har. Dessutom har jag för första gången lyckats driva upp buskpioner från fröer!!!! Det har alltid misslyckats förr, men nu så. De fröerna har jag fått från en vän, med koloniträdgård, uppe i Stockholm. Nu tar det nog bara sex sju år tills de blommar :-)
Här kommer ytterligare en sak man inte skall säga till en kund, när de själva vill sätta ihop sina buketter och frågar om två olika färger passar ihop: ”Nä jösses, de färgerna kan du inte sätta ihop. Det ser ju till och med jag som har defekt färgseende!”
Trevlig helg!