Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, maj 11, 2006

Gissa om jag är glad för detta soliga och varma väder? :-) Nu händer det litegranna kan jag säga. Tomaterna börjar sälja en del, sorten Gemini är nu helt slut och det är bara ett fåtal dansk export kvar. Det är kanske lite tidigt att sätta ut tomater i kallväxthus egentligen för denna värmen stannar kanske inte så länge trots allt. Dessutom har jag nu sått de första gurkorna. De kräver en hel del värme och växer så fort att jag inte vågat det förrän nu. Snart är det dags för squasharna också. Känguruäpplena börjar växa på bra nu, de är lite sega i starten men sedan sätter de fart. Allt fler börjar fråga efter dem, men vågar inte sätta ut dem ännu. Jag tänkte plantera de första i stora krukor nu och ställa ut. Om frosten nalkas får jag väl täcka dem, värre är det inte.
I helgen skall det bli konfirmation i Tråvad. Jag har beställt en hel massa rosor. Jag får alltid bra snittblommor från Gustafssons, men denna gången har de överträffat sig själva! Rosorna jag fick idag är helt otroligt fina. Inte ett blad eller kronblad var skadat, raka och fina och, till min stora glädje, inte några taggar att tala om!!! Vissa rosor är så taggiga att jag vill fälla en tår, till och med de gröna bladen har taggar ibland. Ibland brukar jag tänka att om kunden nu så gärna vill ha rosor, kan de ta bort taggarna själva! Men naturligtvis står jag ju där och tar bort dem själv. Ont gör det och då tycker jag lite synd om mig själv :-) Resten av snittet var naturligtvis lika fina de.
Det finns tillfällen när man måste tänka på vad man säger till kunderna man har. Jag har en tendens till att glappa på rätt bra. För det mesta sköter jag mig rätt fint, men ibland slinter tungan. Det spelar ju ingen roll även om det är en otrevlig kund man har att göra med, jag skall vara korrekt. Eller som när jag hade kunder som skulle beställa blommor till en begravning. Jag föreslog den ena doftande blomman efter den andra och då sade de att pastorn inte tålde blomdoft. Varpå jag svarar:” Ja herregud, vi skall ju inte ha ihjäl en på begravningen”. Behöver jag berätta att det blev lite tyst? Men som tur var förstod de vad jag menade på mitt något klantiga sätt.
Andra exemplet: Jag hade en kund som började gnälla på mina penséer. ”Det var ovanligt fula penséer du har” sade kunden. Eftersom jag strax innan haft en kund som sade att de var fantastiskt fina, visste jag att det inte bara var jag som tyckte de var bra.
-Nä, svarade jag, de är faktiskt väldigt fina.
-Nä, det är jättefula, dem borde du sälja för halva priset, sade kunden.
-Nä, de är alldeles för fina för att säljas så billigt. Vill du ha dem får du betala fullpris.
-Nä, de är jättefula, svarade kunden. Köpte några och gick. När kunden är på väg ut häver hon ur sig att hit kom hon bara för att hon inte orkade köra längre den dagen.
-Då får vi verkligen hoppas att du gör det nästa gång, ropade jag tillbaka.

2 Comments:

At 10:03 fm, Anonymous Anonym said...

Hej, emma undrar vad är känguruäpplen? Kunden som bär sig illa åt ska du tycka synd om, de har aldrig fått lära sig folkvett. Men det finns de som försöker att alltid få billigare pris, sk, snåljåpar. Hälsar emma

 
At 10:19 fm, Blogger Christer O said...

Kängururåpple är en Solanum- (potatis)släkting. På en sommar växer den till 1,5-2m. Får stora blå blommor i klase. På hösten får den små ovala "tomater", som dock icke får ätas. Mycket vacker! Kunden är som hon är och som du säger, man kan bara tycka synd om dem.
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home