Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, april 21, 2006

Nu är det hyfsad fart på mig igen :-) Fast trots att det gått närmare en vecka sedan magen började leva rövare, är jag fortfarande lätt öm i magen. Men, men, det klarar man. Nu har penséernas tid börjat! Hur många färger och varianter man än tar in, är det alltid någon som fattas. Men man kan inte göra alla nöjda, det är omöjligt. Idag skickade Gustafssons mig närmare 1000 helt fantastiska penséer. Vet inte om jag sett något liknande förr. Allt från mellansmå till gigantiska i en ren färgexplosion! Kunde inte bli nöjdare än vad jag blev när jag såg dem! Jag skulle bli förvånad om de inte såldes snabbt.
Annars har jag mest hållit på med perenner de senaste dagarna. De köpta håller jag på att gå igenom jorden i krukorna. Tråvad har inte mördarsniglar än och jag vill inte bli känd för att vara den som införde dem. Det är ju närmare 900 perenner som måste gås igenom, så det tar sin tid. Men efter det kan jag garantera att ingen får sniglar genom köp från mig! Mina egenodlade är det inte samma problem med. Det gäller bara att jag har tillräckligt med krukor. Hittills har jag krukat upp två olika Kragklockor, liten flocknäva (Biokovo) och vanlig flocknäva. Lite olika Heucheror (alunrot) med röda orangea och gröna blad, Flikrabarber och Elfenbensklockor. Funderar på om jag skall ta upp de två olika arterna Gillenia jag har och Stiftsvallmona i morgon. Dessutom måste jag nog kruka om alla de olika klematisarna jag har, de har väl små krukor såg jag. Men först och främst har ju S:t Pauliasällskapet träff i Tråvad i morgon. Hoppas att jag har något som lockar dem till min lilla butik också!