Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, april 08, 2006

Nästan alla mina påskblommor och orkidéer har tagit slut! Måste erkänna att jag inte var riktigt beredd på det, men uppskattar det desto mera! Nu är det nog dags att beställa penséer vagnsvis igen. När jag öppnade förra året var det ju det jag gjorde mest hela tiden, men nu har vädret ställt till med besvär. Men jag kan ju alltid ställa in dem under natten om de hotar med frost. NU har jag dessutom gått igenom de buskar, träd och perenner jag har över från förra året. Två rhododendron (kalktoleranta) har nog haft det för torrt, men tre ser ut att må prima. Träden, av olika sorter, mår alla bra och det är bara ett fåtal perenner som ser ut att ha gett upp. En del av dem har dessutom börjat spira så smått. Här hemma har rådjuren uppenbarligen haft det svårt i vinter. De har ätit upp alla grenarna på ett kärnsått äppleträd (kärna från Granny Smith) , en liten bok och de flesta grenarna på min Aronia och mitt slånbär. Däremot har de missat mitt Mandshuriska valnötsträd och min äkta kastanj. Vanligtvis brukar de bara äta falläpplena i min trädgård, men det var ont om äpplen förra året så det tog lite annat. Dessutom har de faktiskt lämnat mina rosor, rhododendron och azalean. I Tråvad verkar det som om rådjuren inte går in i byn alls. Jag rensade rabatterna i Tråvad häromdagen. Jag började att slita av de gamla resterna från pionerna, då följde det med små delar av roten och på dem satt det små skott. De har jag nu planterat i egna krukor. Efter att jag upptäckte skotten gick jag in och hämtade en vass kniv.

3 Comments:

At 9:46 fm, Anonymous Anonym said...

Roligt att se att du säljer 'allt' innan Påsk! Hoppas du får god försäljning också till Påskhelgen - fyll lagret med tulpaner! Synd att jag bor så långt ifrån - jag har tulpanfrossa! Hoppas dina hundar är friska igen!
/Gunvor N (från AoT-forum)

 
At 10:41 fm, Anonymous Anonym said...

Ja, det är roligt när det går åt rätt håll :-)
Hundarna mår betydligt mycket bättre nu, tack och lov :-)
Christer.

 
At 8:12 fm, Anonymous Anonym said...

Här snöar det, jag tror inte att det blir vår, matte vill börja i trädgården,men hon kan ju inte vara ute i snön och rota, men jag kan gräva åt henne, jag är bra på det, men matte skriker så åt mej då, undrar varför hälsar emma

 

Skicka en kommentar

<< Home