Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, april 06, 2006

Ännu en gång börjar jag tröttna på vädret! Varför i hela friden är det så svårt för värmen att ta sig hit? Visst det är plusgarder på dagarna, men antingen regnar, snöar eller haglar det. Någon enstaka gång kan solen titta fram i tre sekunder, men längre är det inte. I tisdags kom det ett gäng damer på besök till handelsträdgården. De hade bokat tid, så jag kokade kaffe till dem. Bara det att jag inte tänkte på att många personer inte kan dricka kaffe på kvällen, om de vill sova samma natt. Som tur är har inte jag det problemet. De var intresserade av mina pelargoner och sorten ”Anna Brooks Pluto” var den populäraste i detta sällskapet. Även ”Friesdorf” och en som jag kallar ”Falsk Bornholm” (den har samma teckning på bladen som Bornholm, men äldre blad brukar bli helgröna, plus att den har enkla röda blommor) var omtyckta. Tyvärr har många av mina sticklingar tagit tid på sig att rota sig, så än har jag inte så många sorter till salu. Men de kommer. Det var riktigt kul med studiebesök, så jag ser fram mot de kommande. Nästa sak som händer i handelsträdgården är ju att Radio Skaraborg sänder sitt program ”Önskeronden” på onsdag morgon klockan 10:00.
Jag fick inte in alla frösådda plantor jag har i kruka i höstas. Det handlar framförallt om olika vildarter av Clematis och Katalpa. Jag var ju lite orolig, nu när snön tinat, att de hade frusit. Jag vet ju inte härdigheten på dem. Men det visade sig att majoriteten av de olika arterna faktiskt levde och frodades. Det fanns till och med nya små skott som brutit fram på clematisarna. Att det skulle vara så på Gullklematisarna (C. tangutica) var dock inte så konstigt, den är redigt härdig. De kommer troligen att blomma så smått redan i år med några enstaka blommor. Men jag visste inte hur härdiga C. virginiana och C. brevicaudata är, men de är troligen tuffare än vad jag kunde gissa på. Hoppas att någon kan producera någon blomma i år. De skall visst ha doftande blommor bägge två.

3 Comments:

At 8:18 fm, Anonymous Anonym said...

Christer, vad är blåklocksträd, vad heter det på latin?

 
At 8:44 fm, Blogger Christer O said...

Kan du vänta någon dag på svar? Jag har namnet i Tråvad. Men det är en klättrare som får blåklockeblommor.
Christer.

 
At 4:15 fm, Blogger Christer O said...

Hä är namet på den: Sollya heterophylla
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home