Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, mars 21, 2006

Idag blev det så varmt i växthusen att jag var tvungen att öppna takfönstret ett tag. Det gick inte att vara där inne och arbeta alls annars. Det räckte med några minuter, sedan var det lagom arbetstemperatur, sisådär +26. Nu har jag skolat om alla frösådder av änglatrumpeter och så har jag börjat med tomatplantorna. Då har våren börjat för mig i alla fall, även om naturen inte kommit lika långt. Det visade sig att nästan alla skott jag tagit av min röda änglatrumpet har knoppar, men ingen av de andra sorterna trots att de sticklingarna tagits vid samma tidpunkt. Men de kommer tids nog. Dessutom har jag börjat plantera amplar med hängpelargoner. Hängpelargonerna har varit lite trögare än de andra nu i starten, men när de väl satt fart finns det ingen hejd på dem. Hängpelargoner är ingen större vara i Tråvad, de blåser lätt sönder i den allestädes närvarande vinden, så jag använder de som blivit över från fjolåret. Eftersom de plantorna är väldigt kraftiga redan nu, blir det rejäla amplar kan jag säga :-) Dessutom gjorde jag en ampel med hängpelargonvildarten. Den växer som ogräs, så det skall bli kul att få sen den i full blom. På bild har jag sett att den får rosa blommor. Dessutom blandade jag in ett par vildarter i ett par andra amplar, det verkar bli riktigt snyggt. Dessutom såg jag att tre av mina melonfröer grott, det skall bli väldigt gott med melon till sommaren, för jag skall lyckas med dem. Trivs melon och tomat ihop i samma växthus tro?
Förra året sådde jag olika perenner som är släkt med S:t Paulian, som heter Haberlea och Rhamonda (två olika arter av den senare). Första året är plantorna så små att det inte går att plantera om dem. Rötterna är så svaga och veka att de dör om man rör dem då. Av dem överlevde Haberleasådden. På bara några dagar har de börjat växa rejält. Från att ha varit mindre än en millimeter stora plantor har de nu blivit närmare fyra millimeter stora, så nu skall jag börja plantera om dem har jag tänkt. Jag får berätta senare om någon planta överlevt omskolningen :-)