Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, mars 17, 2006

Hur ofta man än kollar om växterna är torra, verkar man ändå alltid missa några växter. Än så länge räcker det med en vattning om dagen, men snart måste jag vattna både på morgonen och kvällen. Idag var det närmare 30 grader i stora växthuset. Hur varmt det varit i det minsta växthuset har jag ingen aning om, men torrt var där. Mina eaculyptusplantor, som vanligen klarar torka bra, såg ut att ha gett upp andan. Men jag tror att de gick att rädda. Tyckte nog att de såg lite piggare ut när jag gick hem i alla fall. Nu har de fått flytta in i stora växthuset, det är inte lika lätt att glömma av dem där. När vårsäsongen är över kommer jag att ha det lilla växthuset för eget bruk. I år skall jag bland annat odla melon där hade jag tänkt mig. Crane heter sorten och den räknas till sockermelonerna. Jag antar att det betyder att de är söta och goda, men om det stämmer vet jag inte :-) Där inne står ju redan några fikonträd och ett par olika guavor. Guavorna har frukt men de verkar ta bra lång tid på sig för att mogna. Men den som väntar på något gott, som det heter. Jag fick förresten jättemycket beröm för de stående buketterna som jag gjorde igår. Det känns ju jättebra, eftersom jag gjorde dem helt och hållet själv. Kanske jag börjar få lite häng även på binderierna nu.