Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, mars 10, 2006

Tack och lov för solen på dagarna! För nätterna är väl kalla. Nu har jag tröttnat rejält på vintern, nog borde den väl ta slut snart. Men på dagarna går jag numera omkring i t-shirt och njuter :-) Det ser ut som om alla tomatfröerna jag sått har grott, så även solokrafröerna. De kommer från min egen solokra jag hade förra året. Den lyckades jag inte övervintra, men eftersom den gav rätt mycket fröer, gjorde det ju inget. När jag öppnade förra året, hade jag köpt in en del påskkaktusar, de som blev över ställde jag undan i mitt egna växthus, jag kan inte med att slänga friska växter. Nu är det snart dags att ställa fram dem igen, för de har mängder med knoppar :-) Jag sådde ju fröer från en av kornettblommorna i höstas, de grodde snällt, men sedan hände det inte så mycket. Kan ju bero på att jag sådde dem den mörkaste tiden på året med för lite ljus. Men så började bladen gulna, så jag skolade om en del av dem för ett par veckor sedan. Nu har de frisk grön färg igen och jag tycker nog att de börjat växa igen. Så idag skolade jag om resten av första sådden. Nu hoppas jag att de sätter fart. Jag sådde ytterligare en omgång fröer från samma planta för ett par veckor sedan, än är de lite för små för att röra, men inom några veckor är det nog dags att skola om dem också. Skall bli spännande att få se om det blir några fina blommor på dem, det vet man ju aldrig när man sår fröer från hybrider, håll tummarna! Annars går jag mest och kikar på om sådderna av de olika passionsblommorna börjat gro, vill så gärna att de skall komma igång nu. Sticklingarna av de två jag tagit från har dock rotat sig bra och det är ju roligt bara det. Idag har jag dessutom sått fröer från en melon. Crane heter den. Det är mest för mitt egna höga nöjes skull, jag har alltid velat odla melon, men det är inte så lätt alla gånger. Om jag lyckas hoppas jag verkligen att den är god :-)

2 Comments:

At 1:55 fm, Blogger annica said...

Hej Christer!

Det verkar så mysigt hos dig!
Skulle vara kul om du hade lite bilder att lägga ut...
Jag fixar ju inte riktigt vad det är för blomster du talar om.*S*

Annica

 
At 10:14 fm, Blogger Christer O said...

Det kommer bilder när plantorna växt upp en del. Just nu är allt väldigt smått :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home