Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, februari 27, 2006

Min vackra A. x suntense

Nu har det ju börjat bli kallt igen!!!! Fast även om det är minusgrader ute, så blir det närmare +25c inne i växthusen. Så på dagarna är värmen avstängd :-) OS är också äntligen över, det var inte bra för min ekonomi. Det deltog ju svenskar mest hela tiden. Nu hoppas jag att kunderna kommer tillbaka med en gång. Sådderna har börjat gro ordentligt. Flera av tomaterna har kommit igång, så även änglatrumpeterna. Dessutom har alla sticklingarna från en passionsblomma tagit sig. Alltid lika roligt när det fungerar! Snart får jag in några Kumlime (eller om det var Limequat de hette), en korsning av lime och Kumquat. Det är det närmaste en Lime jag kan komma. Tänk vad bra det är att ha en grossist som verkligen hjälper till! Verkar aldrig vara något problem att få hjälp från Gustavssons.
Även några Känguruäpplefrön har börjat gro. De brukar ta tid på sig, så jag blev lite förvånad, kul, kul, kul! I morgon skall jag börja röja hos vinrankan. Alla gamla blad skall bort och även de avklippta rankorna. Sedan blir det nog till att ställa fram blomsterlönnen (x suntense). Den ser lite gles ut mellan bladen, men nu poppar knopparna fram på den i väldig fart. Dessutom får nog potatisblomman komma fram, den har blommat sedan i julas så nu är det dags att kunderna får se den igen.

4 Comments:

At 2:24 fm, Blogger Minna said...

Hej!
För några veckor sedan fick jag känguruäppelfrön från en kollega som varit i Australien. Kan du tipsa mig om hur jag gör med dem vore jag jätteglad!

Mvh
Minna

 
At 10:37 fm, Blogger Christer O said...

Vad roligt att fröerna kommer direkt från Australien! Vet du vilken art det är? Om jag blivit rätt informerad skall det finnas tre olika arter av Känguruäpple. Jag sår mina i vanlig krukväxtjord, med undervärme. Det kan ta såpass lång tid innan de gror, att man tror att det misslyckats. Ställ dem ljust och hyfsat varmt när de grott. Har du problem med att få tillräckligt ljust, så ha dem lite svalare. Sedan undrar man varför de inte växer, tills de en dag rusar iväg uppåt. På sommaren mår de bra av att stå ute i solen. Tänk på att de kan bli bra höga, så vinden kan lätt få en kruka att välta, om krukan är för liten. De går att plantera rakt ned i en rabatt och då blir de som små träd på en sommar. Man kan få dem att övervintra om man vill, men eftersom de ger rikligt med frö tycker jag det är onödigt.

 
At 12:29 em, Blogger Minna said...

Nu sitter jag här med fröpåsen och det står bara Kangaroo Apple, Solanum lacinatum på påsen. En bild på en buske med lila blommor och så står det:
"Bird attrackting".

Jag fick också en påse:
Oyster bay pine (Callitris rhomboidea) och White peppermint (eucalyptus puichella). Den senare kan bli upp till 15 meter hög... Hmmm....

 
At 10:30 fm, Blogger Christer O said...

Låter spännande med bägge två! Eaculuptus växer ju rätt fort dessutom :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home