Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, februari 18, 2006

Nu fick det gärna bli vår. Jag har tröttnat på att det ömsom snöar, ömsom tinar bort. Bara det är plusgrader ute, håller sig värmen riktigt bra inne i växthusen. Jag håller fortsatt på med sådder och nu senast var det lite hibiskusar och passionsfrukter. Dessutom har jag lagt fröer till några buskar och träd i blöt. Det verkar inte som om någon av kastanjerna jag ställt in i kylen tänker gro, men än har jag inte gett upp hoppet om dem. Trots att det är OS har det gått bra denna veckan. Kunderna kommer mellan de svenska deltagarna. Dessutom har jag sålt växter som det inte går så många av vanligtvis. Dyrare orkidéer och kottepalmer. Det betyder ju att jag kan ta in fler lite ovanligare växter. Annars är det ju tulpaner som gäller. Verkar inte spela någon roll vilka färger det är på dem heller. I veckan hade jag dessutom besök av en holländsk lökförsäljare. Det är samma firma som sålt lökar till handelsträdgården sedan tidigt 50tal. Så nu har jag beställt närmare 10 000 tulpanlökar för drivning till snittblommor nästa vår. Det har man alltid gjort förr och det är det kunderna vill (fast då har det ju inte handlat om så lite som 10 000 lökar). Men jag vill inte gå på för hårt nu i början, så det räcker för mig. Några påskliljor och amaryllisar blev det också. Jag har dessutom pratat med min grossist och frågat om de kan ta in några Limeträd till mig. Jag har en kund som frågat efter det i ett halvår nu, så det vore väl på tiden om jag fick in några.