Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, januari 31, 2006

Vilken härlig dag det var idag! Plusgrader, vindstilla och solsken! Fåglarna kvittrade ute och inne i växthusen blev det över +20c°. Pannan behövde inte arbeta alls :-) Förutom att njuta av värmen, fortsatte jag med pelargonerna. Jorden jag tog in för några dagar sedan har ju tinat upp ordentligt nu. Men det var en dag utan några överraskningar direkt.
När jag kom hem så satte jag igång en maskin tvätt. Min tvättmaskin måste vara gjord på tidigt -90tal, men den ser betydligt äldre ut. Mest beroende på att den är så fruktansvärt rostig och att det saknas delar på den. Luckan för tvätt- och sköljmedel är helt borta, likaså lucköppnaren. Luckan får jag öppna med en skruvmejsel. Dessutom hänger luckan på trekvart när den är öppen, för fästet till gångjärnet har gått av. Men den har alltid gått felfritt. Fast så häromveckan dunkade det så när den centrifugerade. Det visade sig att tvättmaskinens ena ”fot” gett vika på grund av rost. Lätt fixat, bara till att stoppa in något hårt under maskinen, så står den stabilt igen. Men så idag började maskinen tjuta när den centrifugerade. Ett hjärtskärande tjut som vittnar om tydliga förslitningsskador. Inte har jag råd att köpa en ny heller, så hädanefter blir det till att tvätta utan centrifugering. Men jag är rädd att den smärtsamma stunden snart är här, när jag måste ta farväl av en trogen och kär gammal vän.

2 Comments:

At 2:17 em, Anonymous Anonym said...

Haha, jag känner igen situationen, har själv ofta vaknat helt sned och krokig i de mest omöjliga sovställningar medan djuren legat utbredda i godan ro, djupt sovande... På något sätt tycks jag - istället för att vända mig och byta ställning när jag behöver det - anpassa min kropp efter hur djuren ligger i sängen när jag sover. Det är ju inte klokt, men jag vet inte riktigt hur jag ska ändra på det, jag sover ju hela tiden? Numera är det ju bara två katter som ställer till det, tidigare var det de två och 50 kg hund, och det är ju ändå ingenting mot vad du tampas med nattetid!
Läser din blogg med intresse, har ett sommartorp inte såå långt ifrån Tråvad. Lycka till med handelsträdgården!

 
At 9:55 em, Blogger Christer O said...

Välkommen i sommar då! Om inte annat så för en kopp kaffe :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home