Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, januari 28, 2006

Fikonen börjar växa fort på ett av mina fikonträd nu. Det är sorten ’Precose de Dalmatio’ som satt fart. Det ser ut som om även de som jag inte vet sortnamnet på också har små fikon, men de ligger långt efter. Även mina Lemonguavor har små frukter, men de verkar ta tid på sig för att bli stora. Hoppas att solljuset sätter fart på dem, för ljuset från lysrören verkar inte påverka dem alls. De bägge Kiwiplantorna och kryddbuskarna verka må fint, trots den något varma övervintringen. Även mina Pawpawträd (fast det är väl till att ta i att kalla dem träd, de är ju bara 15cm höga än) ser ut att vara i prima skick. Nektarinens blad har börjat spricka ut ordentligt nu och när solen skiner och man hör fågelkvitter genom glasrutorna i växthuset, får man definitivt en känsla av vår därinne. Jorden tog slut för mig när jag planterade om mina vildhängpelargoner idag, så jag tog mig ut i snö och minusgrader för att hämta in mer. Påsarna, 80 liters är tunga som de är, men när de dessutom är frusna är de otympliga att bära. Dessutom hade säckarna frusit fast i varandra. Först prövade jag med att bända isär dem med händerna, de satt som berget i varandra. Så jag hämtade en spade och försökte få in den mellan de olika säckarna.. Naturligtvis kör jag in spaden rakt in i en säck, så att när jorden tinar, lär jorden rinna ur så fort jag rör påsen. Sedan prövade jag med att få ned spaden mellan de två staplarna med jordsäckar, då lossade ena stapeln och föll av pallen de stod på. Till slut fick jag isär säckarna, alla skadade av spaden förståss. När jag sedan lyft upp en av de stelfrusna säckarna på axeln, skuttade den genast iväg av sig själv. De var ju alla täckta av ett tunt islager. Tillslut knuffade jag fram säckarna med foten genom snön, kall plast glider utmärkt över snö. Jag lyckades få ner två av säckarna i pannrummet, så med lite tur har de tinat imorgon. Då hade jag tänkt mig att så lite fyllda petunior.