Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, januari 21, 2006

Snö!


Jag vaknade i morse med en sådan där liten, men ack så värkande finne på näsan. Det är konstigt egentligen, men vanligtvis rör man ju sällan näsan. Men idag lyckades jag stöta till den mest hela tiden.
Där efter var det bara till att gräva fram garageinfarten. Det har inte kommit så mycket snö här hemma annars, men allt verkar ha blåst in framför just min garageinfart. Dessutom var det blankis under snön, så jag drattade ju på ändan mest hela tiden. När jag väl kommer till tråvad, vägarna dit var hyfsade, måste jag ju ut och skotta fram infarten till min parkering. Så nu tycker jag att vi inte behöver mer snö i år! Förvånansvärt nog, kom det en hel del kunder. För i Tråvadstrakten hade det kommit rejält med snö. Solen sken nästan hela dagen dessutom, så inne i växthusen var det riktigt skönt. Idag kollade jag igenom de sådder av vildpelargoner som jag gjort. Trots att det bara gått några dagar har det redan börjat spira i lådorna. Dessutom satte jag igång med sådden av några härdiga suckulenter och kaktusar. De skall få ligga och dra i vatten ett tag, sedan åker de in i kylrummet. Jag har några kaktusar i min trädgård här hemma. De står på östsidan huset, där det är väldigt torrt. Slipper de bara väta under vintern är kylan sällan några problem. Men de växer väldigt sakta. Trots att de är fyra, fem år är de knappt centimeterstora. Där har jag också planterat två vanliga cyklamen. Jag har hört att om de bara får stå utan väta på vintern, skall de klara våran kyla. Till våren berättar jag hur det gått. Dessutom har jag börjat göda alla änglatrumpeterna i det lilla växthuset. De sticklingar som jag satte i november har rotat sig bra och snart är det dags att plantera dem i större krukor. Bara till att hoppas att de blommar redan i år. Ingen vill ju köpa en änglatrumpet som inte ens har knopp. Men nu har jag kommit hem, en eld sprakar i vedspisen och resten av kvällen skall jag bara titta på filmer jag lånat.

2 Comments:

At 11:33 fm, Anonymous Anonym said...

Men som tur finns det ju tandkräm???? hoppas den inte stör för mycket när du nu ska njuta av dina lånade filmer. ha en njut bar fortsatt helg.

 
At 12:14 em, Blogger Christer O said...

Ja, jag satte allt en klick tandkräm på. Så till i morgon borde den minskat till bara öm :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home