Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, januari 24, 2006

(Några druvor från min vinranka)

Idag bestämde jag mig för att äntligen slita bort alla de vinrankor som jag klippte av innan nyår. Jag har nämligen en vinranka i det stora växthuset och i år gav det närmare 500kg druvor. Stora mörkblå druvor, men en kraftig söt smak. De var väldigt omtyckta av mina kunder och barnen i grannskapet. Rankorna hade växt ut genom takfönstret och det gjorde att fönstret inte var riktigt stängt. Problemet var att de flesta rankorna även växte genom grenarna på en enorm Euforbia. Den påminner om en High Chaparall, men är mycket kraftigare. Taggig är den dessutom. Så först var jag tvungen att försöka lirka loss rankorna försiktigt. Jag ville ju inte skada Euforbian. Rankorna hade trasslat in sig rätt bra, så lirkningen hjälpte ingenting. Därför började jag försiktigt dra dem istället. Men de satte sig bara fast i taggarna. Så till slut slet jag som en galning och tappade balansen på stolen jag stod på. Nu har jag rivsår i händerna, de smärtar. Men Euforbian klarade sig utan skador. När jag äntligen fått loss skiten sitter de fast i stagen under fönstret. Hur jag än drog, satt de som berget. Jag hade kunnat leka tarzan i rankorna utan att de lossat det minsta. Så det var bara till att lyfta upp fönsret en bit , det var nästan så att rankorna trillade ned av sig själva. Inte blev det speciellt mycket kallare inne heller, trots snålblåsten ute, när fönstret öppnades. Annars var det mest omplantering av växterna och kaffedrickning som gällde idag. Mina blåklocksträd och Lagerströmerior börjar arta sig bra tycker jag, likaså mina Hibiskus tiliaseus. Lite sådd av härdiga kaktusar blev det, samt ett par härdiga agave. Får se vad det blir av dem.

2 Comments:

At 7:05 fm, Blogger Lindas trädgårdsblogg said...

Vilken kamp! :-D

 
At 9:56 em, Blogger Christer O said...

Fast jag har rätt så kul samtidigt :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home