Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, januari 23, 2006

(Trollhassel)
Ibland får jag frågan om jag saknar jobbet på Volvo. Kan svara både ja och nej på den frågan. Arbete i sig kanske man inte skratta ihjäl sig åt, men hur många jobb gör man det på? Den inte allt för dåliga lönen skulle jag gärna ha, den saknar jag :-) Arbetskamraterna också. Dem träffade man ju mer än sin familj egentligen, så det är ju inte konstigt. Eller när hela avdelningen spelade bowling! Där var det framförallt en jobbarkompis som jag hade en personlig duell mot. Det var nästan så att vi mer kollade in vad den andre hade för resultat, än vad vi själva hade. Den stackars saten slog mig aldrig, hur mycket han än tränade :-)
Men å andra sidan får jag ju göra det jag vill och tycker är som mest roligt nu, hela dagarna! Dessutom finns ju telefon och mail om man vill hålla kontakten. Denna helgen var det ju väl kallt ute, men det verkar som om den lilla isoleringen jag gjort med bubbelplast hjälper till bra. Fast jag hade tur som fick oljeleveransen två dagar tidigare än jag beställt den. Kunde ha blivit problem annars. Men när jag gick upp i morse, för att åka till Gustafssons och hämta blommor, var det bara -7c°. Jag hade en väldig tur, för jag hittade en Streptokarpus som jag aldrig sett förut. Silvia heter den tror jag. Den var lila på överdelen av blomman och knallgul på nederdelen. Har aldrig sett den innan. Omtyckt av kunderna var den också. Så jag ställde undan en till en person jag vet samlar på gesneriairer(skriver man det så?) Men hoppas naturligtvis att jag kan få in fler. Det skall finnas ytterligare fler sorter och alla har namn efter personer i kungafamiljen om jag minns rätt. Det har dessutom kommit en hel del roliga S:t paulior. För samlaren är de nog inte nyheter, men för en vanlig kund tror jag det är helt nya bekantskaper. Som tur är kan jag få sortnamnen på de olika varianterna, min grossist ger mig alltid namnen om jag ber om dem. Dessutom har jag frösått streptocarpus i handelsträdgården. De växer oerhört långsamt, men det skall bli spännande att få se resultatet någon gång i framtiden.
Annars längtar jag mest efter våren. Ljuset börjar ju så sakteliga att komma tillbaka men värmen lär ju tyvärr ta tid på sig. Så jag letade upp en bild på min trollhassel från förra året, när den står i blom. Det känns bra att det inte tar så lång tid tills den sätter igång igen!