Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, februari 02, 2006

Jag gick igenom mina egna små citrusträd för att kolla efter eventuell ohyra som övervintrat. De måste ha fåt det precis så som de vill ha det, för jag kunde inte hitta något otrevligt. När man har dem inomhus i vanlig rumsvärme kan man garantera att de åtminstone får sköldlöss. Men jag fann intet och noll på mina. Några av dem hade inte ens tappat ett blad. För att vara helt säker så sprayade jag dem med såpalösning (be mig inte om receptet, jag köper färdigblandad). Jag försöker att bekämpa ohyra så giftfritt som möjligt, mest för att jag skall slippa underliga sjukdomar i framtiden. Det finns ju för och nackdelar med både gifter och såpa. Såpan är väldigt effektivt trots allt, men då gäller det att man täcker in hela växten i såpalösning och hela det lilla ohyredjuret, annars börjar snart problemen igen. Såpan kväver effektivt. Men ett problem är ju att det kväver både det man vill ha bort och de små djur som hjälper till att äta ohyran. Gifter kan man sikta lite halvtaskigt och ändå få ohyran att dö, dessutom klarar t.ex. spindlar av gifter som insekter dör av. Å andra sidan, de insekter som trots allt inte dör, bygger upp ett motstånd mot de gifter den stött på och då får man ju problem med det istället. Dessutom luktar det ju så gott i hela växthuset utav såpan.

2 Comments:

At 2:41 fm, Blogger Hannele på Hisingen said...

Varm, snabb, nästan het dusch använder Jenny Lanér på Botaniska. Det har jag testat på mina krukväxter.

 
At 6:42 fm, Blogger Christer O said...

Ingen dum idé! Risken finns väl bara att jag tar för varmt vatten, så får jag kokta krukväxter :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home