Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, februari 04, 2006

En fördel med att sova över i handelsträdgården är att man kan ligga och dra sig lite längre på morgonen :-) Jag slipper ju körsträckan dit. Dessutom kan man ju börja arbeta lite tidigare om andan skulle falla på. Idag tog jag det väldigt lugnt på morgonen, samtidigt som första kunden kom 08:40. I och för sig öppnar jag inte förrän 10, men om jag ändå är där, kan jag ju lika gärna släppa in dem. Men det var lite för kallt idag för att det skulle bli någon större rusning. Så jag passade på att titta igenom en frökatalog och pricka ut vad jag ville beställa. Det blev lite av varje, bl.a. lite olika arter änglatrumpeter och spikklubbor och tomater förstås. Snart är jag klar med genomgången av pelargonerna, så då skall jag storstäda där inne i det stora växthuset. Vinrankan lämnar en hel del löv efter sig på vintern. Dessutom har jag planterat en av Monsterasticklingarna jag fick av en kund i somras. Den hade rotat sig bra i krukan, men nu var det dags att gräva ned den i golvet i stora växthuset. Kundens exemplar brukar blomma och ge frukt, en frukt som skall vara delikat, så det hoppas jag mina kommer att göra också. Den jag planterade nu skall få klättra i den stora euphorbian. Den andra vet jag inte riktigt vart jag vill ha än. Det kommer ju att finnas plats i butiksdelen när den gamla Agave americanan tas bort. Den har ju blommat och skall nu sakta dö. Troligen kommer jag att plantera ett av dess sidoskott på samma ställe. Men eftersom det tar tid innan den växer till sig, kan den gott samsas med en Monstera.