Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, februari 11, 2006

Nu har våren börjat för mig, jag har sått de första tomaterna! 5 olika sorter, men flera är på väg från fröfirmor. Dessutom har några av Carissafröerna grott! Jag såg det i morse, en liten rot har sökt sig ned i jorden. De som grott nu har stått direkt på värmerören i mitt lilla privata växthus i Tråvad. Men det ser ut som om även de jag lade i kylen för någon vecka sedan är på gång. Förra veckan fick jag en lång ranka från en passionsblomma av en granne, som jag skar sticklingar av, de lever fortfarande. Annars brukar jag ha ihjäl sådana rätt fort. Denna veckan fick jag dessutom in några nya sorter av streptocarpus igen. Mycket fina! Annars var det ju väldigt lugnt i början av veckan. Snö, regn och kyla gör inte att folk frivilligt går ut och handlar blommor direkt :-) Men så fort solen började skina hände det saker. Jag var lite orolig att jag beställt alldeles för mycket tulpaner, men det var snarare tvärt om. Jag hade väl bara någon bukett kvar till slut. Nästa vinter hoppas jag att jag har drivit upp några egna tulpaner till snitt. Bara i liten skala till att börja med, men ändå. Dessutom är ju kvaliteten så bra på dem jag köper från Gustavssons, att det kan bli svårt att få bättre själv. Nu närmar sig Valentin och på måndag kommer jag att hämta hem mängder med rosor, nu gäller det bara att mina kunder köper dem till sina älskade, annars får jag väl göra några bordsdekorationer och pryda handelsträdgården med :-)