Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, februari 28, 2006

De hotade med snö på eftermiddagen idag, men tack och lov har den inte visat sig än. Jag är så trött på snö och kyla nu. Jag vill ha vår! Blåst har det däremot gjort rejält. Fast det blåser ju alltid på Varaslätten, det är mycket sällan det är vindstilla där. Det kan man se på alla vindkraftverk som blivit uppställda överallt. Idag har jag sålt ett blomsterarrangemang som stod i en glasskål. Det börjar sprida sig så smått, att jag har börjat med binderier. Hoppas att det sprider sig fort i trakten. Jag har ju aldrig haft en tanke på att göra något sådant förr i mitt liv, men jag måste erkänna att det är riktigt roligt. Fast visst är jag nervös innan jag börjar. Tänk om det blir helkass :-) Men jag har ju, som tur är, den gamle trädgårdsmästaren som lärare. Inget släpps innan han godkänt det. Dessutom har jag planterat om en vildpelargonsådd idag. Pelargonium suburbanum ssp. Suburbanum. Jag tyckte den såg så fin ut på bild, att jag köpte in fröer av den. Tyvärr är det inte alltid så lätt att få reda på om det är suckulenta vildpelargoner, som skall vila en del av året som rotknölar eller om de vill ha det ungefär som vanliga pelargoner. Hittar man väl någon text på internet är det ju på engelska och då gäller det att man har ett uppslagsverk som man kan slå upp fackuttrycken i. Samtalsengelska har jag inga problem med, men hur ofta beskrivs växter på sådant sätt? Dessutom tror jag att sticklingarna från P. sidoides har tagit sig, men än vågar jag inte ropa hej!

5 Comments:

At 10:48 fm, Blogger annica said...

Hej Christer!

Här fick vi snöstorm redan i morse!
=(

Hoppas att ni slipper ifrån det. Jag läääängtar också till våren, hoppas att den skyndar sig lite...

Annica

 
At 11:43 fm, Blogger Christer O said...

Ingen snö här i Falbygden än i alla fall:-) Hoppas att vi missar den helt!
Christer.

 
At 4:31 fm, Anonymous Anonym said...

Låter så härligt med värmen du har i växthusen, rena tropiken. Här vräker det ner snö sånt man önskar på julafton. Men då är Kj glad o kan åka scoter. Mira hälsar med en extra fetkladdpuss, tycker du behöver det. Kram Lotta & Kjelle

 
At 9:39 fm, Anonymous Anonym said...

Hej, Emma säger att hon vill inte ha mer snö, mellan 20 - 30 cm har vi fått över ett dygn. Husse är trött på att skotta snö. Jag tycker inte om att pulsa o snö upp till magen, det bilr kallt då, så jag vill hellre vara hos matte då, från EMMA

 
At 10:32 fm, Blogger Christer O said...

Vi fick allt lita snö till slut vi med:-( Men inga decimetrar :-) Men nu tycker jag att det räcker! Jag vill ha VÅR!
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home