Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, mars 06, 2006


Så var det måndag igen. Fast idag åkte jag inte iväg till grossisten för ovanlighetens skull. Det kändes riktigt konstigt. Men då insåg jag att de som jobbar där, på något sätt ersatt mina jobbarkompisar på Volvo. Kan nog inte förklara hur jag menar ordentligt, men man får den där stunden med ”snack” som man har innan jobbet startar igång på morgonen på de flesta arbetsplatser. Det är ju inte direkt så att jag är tystlåten av mig annars, när kunderna kommer, men det är på något sätt annorlunda. Kanske är det kaffet? Den ena kaffeautomaten på Gustavssons gör faktiskt ett något sämre kaffe än det på Volvo :-) :-) :-) Men jag skulle inte vilja vara utan det ändå.
Nu har jag börjat ta sticklingar på mina fuchsior. Det är framförallt på de uppstammade jag tagit. De måste ju klippas rätt ofta om man vill få en någorlunda form på dem. Jag tog en rejäl koll på de fuchsiorna som inte såg levande ut, tänkte nämligen slänga dem. Men de är lömska, några hade ytterligt små gröna skott. Så jag ställde bara de som jag tror är helt döda på annat ställe, så får jag se vad som händer med dem.
Nu ser det ut som om alla änglatrumpet- och spikklubbefröerna, utom en sort, har grott. Dessutom har jag små plantor av rumslind och hibiskus moschetius (vete katten om det blev rätt stavning där). Det ser ut som om bägge arterna av Känguruäpple har kommit igång dessutom.
Synd att det är så kallt på nätterna bara. På dagen kan jag numera stänga av värmen helt, även om solen inte skiner genom molnen. Men på natten får pannan jobba desto mera. Det hade inte gjort något om varmare vindar kunde börja till skaraborg nu.