Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

torsdag, mars 16, 2006

Äntligen lite varmare på nätterna! Det blir sådan skillnad på oljeförbrukningen när det blir bara ett par minusgrader. Men om jag förstått det hela rätt, så kommer kylan snart tillbaka igen :-( Men på dagarna är det väl varmt därinne. Nu har jag börjat ställa i ordning alla pelargonerna med namnlappar där man kan läsa vad det står. Jag har visst tagit mer sticklingar på Mårbackorna än vad jag trodde. Bra det, för den är populär. Dessutom har jag börjat så lite sommarblommor, inga mängder men något vill jag ha själv. Känguruäpplena växer väldigt långsamt nu till att börja med, men sedan går det fort. Nu har dessutom kärnorna från den röda Passionsblomman börjat gro, men de andra arterna tar sin tid verkar det som. I år har jag sått vit Ballongblomma. Det är fröer som legat i en kaffekopp i snart fyra år. De har inte haft något skydd i övrigt. Jag provsådde lite fröer för att se om de grodde överhuvudtaget. Kan säga att de är överlevare, de grodde till 100% Jag tror att ballongblomman blir ett bra komplement till Känguruäpplena i år. Nu har tomaterna dessutom fåt sina första riktiga blad, så nu skall jag skola om dem till större krukor.
Idag har jag dessutom gjort två stående buketter till ett par begravningar. Jag gjorde dem alldeles själv och de fick godkänt av den gamle trädgårdsmästaren Stig. Då blir man allt lite stolt :-)