Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, mars 13, 2006

Nu har pelargonerna börjat sätta knopp inne i växthusen. Men eftersom jag håller på att ta sticklingar hela tiden är det lika bra att nypa av dem med en gång. Lite synd, för namnlapparna har inga namn längre (tro inte när de skriver att bläcket tål både sol och vatten, för det stämmer verkligen inte! Använd blyertspenna istället, mycket bättre hållbarhet på texten då!), så jag vet inte alltid vad det är för olika sorter som står var på borden. Jag har dessutom, till min förvåning, sett att några av änglatrumpetsticklingarna jag tagit, redan har knoppar! Så de första lär börja blomma lagom till sommarblomssäsongen :-) Min vinranka, som gav hur mycket druvor som helst i sommar, har nu börjat få blad, så även sticklingarna jag tagit av den. Jag planterade ju ut ett skott på baksidan butiken, jag skrapade lite på barken och där var det grönt. Än skall man inte ropa hej, men den verkar ju vara någorlunda härdig i alla fall. Efter skrapandet täckte jag den och mitt lilla mullbärsträd med säckväv. Det är inte kylan som tar död på växterna om vårvintern, det är solen.

3 Comments:

At 12:10 fm, Blogger annica said...

Änglatrumpeter vet jag vad det är!
=)

De är så vackra.

Kanske man skulle pallra sig dit till våren och köpa en av dig.
Visst kan man ha dem ute på sommaren? Har ju en lite uteplats vid kontoret.
Annica

 
At 10:32 fm, Blogger Christer O said...

Jo, de är vackra och de skall stå ute. Doften på de flesta är så stark att det inte går att ha dem inne när de blommar. Men systern min, om du går in och söker i AoT:s trädgårdsforums fotoalbum, kan du säkert få fram bilder på de flesta blommorna jag skriver om. Bara skriv namnet i sökrutan, så plockas det fram flera olika bilder på dem. Här är en länk till våra olika fotoalbum: http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album_list.php

 
At 12:23 fm, Blogger annica said...

Tackar!
=)

Kanske jag kan bli lite klokare nu då!

 

Skicka en kommentar

<< Home