Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, mars 20, 2006

Vårvintern är egentligen en ganska problematisk tid i ett växthus. På nätterna måste värmesystemet vara igång, för kylan kommer ju hyfsat fort genom glasväggar. På dagarna är det ju tvärt om. Skiner solen, väller värmen in igenom rutorna. Det blir snabbt upp mot 28grader där inne. På sommaren är det ju inget större problem, då har man ju takfönstren öppna nästan dygnet runt. Skulle jag öppna dem nu, när det är minusgrader ute, kan jag skada växterna därinne när den kalla luften då rinner in. Så man får försöka få in svalare luft genom att ha någon bakdörr öppen ett tag. Men för det mesta är det ju bara till att njuta :-) Det är ju sommarvärme hela dagarna för mig. Till och med vid mulet väder håller sig temperaturen över 20 grader där inne. Det är inte helt fel att gå omkring i t-shirt hela dagarna :-) Nu har växandet satt fart kan jag säga. Passionsfruktsfröerna har äntligen börjat gro, pelargonerna och fuchsiorna skjuter skott och änglatrumpeterna skjuter i höjden. Idag skolade jag om några spikklubbs- och änglatrumpetsådder. Spikklubborna kommer ju att blomma redan i år, men änglatrumpeterna lär nog vänta tills nästa år. Däremot lär de sticklingsförökade änglatrumpeterna blomma i år. Eftersom jag vill odla själv måste jag tänka både ett och två år framåt. Blommar det inte i år, blir det nog blomning nästa år. Då kan jag ju dessutom ta sticklingar på dem nu, som jag kan sälja framöver. På så sätt håller jag ju inköpskostnaderna nere, men å andra sidan tar ju plantorna sin plats i växthuset under vintern. Men eftersom växthuset ändå skall ha viss värme och platsen finns där, så blir det ändå ekonomi i det hela. Ett annat sätt att hålla kostnaderna nere är ju att samla egna fröer. Det fungerar bra om det inte är namnsorter det handlar om. Ett egensamlat frö ger ju aldrig identisk avkomma. Vill man ha det så får man köpa fröer. Men de flesta kunderna vill ha en blomma och struntar fullkomligt i om den har ett specifikt sortnamn. För en samlare är det ju något helt annat. Hittar de en växt de gillar, vill de ju ha namnet på den. Då kan de ju tipsa andra samlare om namnet och var de fått tag i den. Där har jag ju tur som har en grossist som verkligen hjälper till på den punkten. Jag var ju som vanligt där idag och hittade lite smått och gott (dessutom åt jag upp större delen av en mazarintårta som de hade lagt fram :-) ) Idag kom jag hem med en blommande Rhipsalis, en bladkaktus med små orangea blommor. En köttätande växt som bildar stora kannor i bladspetsarna och en hoya (porslinsblomma) som heter Stargazer. Vad det är för art vet jag inte, har aldrig sett den förr. Men blommorna är två gånger så stora som på en vanlig porslinsblomma, de är röda mot mitten och de doftar vansinnigt starkt. Bladen på den är stora och ludna, men inte så ”köttiga” som på H. carnosa. All info om den mottages tacksamt.

5 Comments:

At 6:02 em, Anonymous Anonym said...

Hoya calycina ssp. Calycina

tror jag är det samma som hoya "stargazer"

 
At 6:04 em, Anonymous Anonym said...

Hoya calycina ssp. Calycina

tror jag är det samma som hoya "stargazer" hälsar Annie Strömstad

 
At 10:25 fm, Blogger Christer O said...

Stämmer! Verkar vara mycket omtyckt, men för mig är doften väl stark. Tur för mig så jobbar jag hela dagen i växthuset intill, dit kommer inte doften :-)
Christer.

 
At 1:18 em, Anonymous Anonym said...

lägg gärna ut en bild på den då min inte blommat..
klappa om alla voffar hoppas "pojkarna " är lika härliga som systern Emma

 
At 9:14 fm, Anonymous Anonym said...

Jag har också en Hoya Stargazer och den luktar hemskt starkt. Luktar den mindre när den slutat blomma?

 

Skicka en kommentar

<< Home