Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, mars 27, 2006

Så äntligen kom det lite värme! Regn dessutom! Men fortfarande täcker snön marken helt, både hemma och i Tråvad. Jag har alltid haft svårt för sommartid den första månaden efter omställningen. Så och idag. När klockan ringde 04:50 var det knappt jag orkade upp. Men upp skulle jag och iväg till Skulltorp bar det. Som alltid en glad stämning där. Dessutom åt jag upp sista biten av en sockerkaka? Lite svårt att säga vad det var för den var knastertorr, men vad gör det när man är åpen :-) (för er som inte är göteborgare betyder det ungefär girig) Dessutom fick jag mig en väldigt god äggmacka, tack för den! Idag tog jag med de första penséerna hem. Lite tidigt tycker (med tanke på den köld vi haft på nätterna hittills)jag väl, men folk har ringt och frågat om jag har hemma. Dessutom en pensépelargon (det är väl detsamma som änglapelargon?) med namn Tiptop. Lite färgglada bukettranunklar i kruka blev det också. Idag skolade jag dessutom om de sista tomatplantorna (planterade om dem alltså). 290st i olika sorter. 40 mer än förra året. I år har jag dessutom Dansk export och Garderners delight. Det blev lite grinigt förra året när jag inte hade de sorterna. Nu har jag börjat på de två olika arterna av Känguruäpple. Men där blir det nog bara ett hundratal totalt. Nu börjar det bli platsbrist på borden. Som tur är har jag lite hängrännor och en hylla kvar, plus en anordning där jag kan sätta plankor så att jag får en hylla till. Jag kan också berätta att fem melonkärnor har grott hittills. Det går inte fort direkt. Men tanke på att få äta egenodlad melon gör att jag har tålamod :-)

1 Comments:

At 11:29 fm, Blogger Lindas trädgårdsblogg said...

Hur lång tid tar det tills det blir meloner? Jag har två kärnor som grott och de är ca 3 cm!

 

Skicka en kommentar

<< Home