Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, mars 24, 2006



-22 grader inatt!!! Det är väl kallt den 25:e mars tycker jag. Solen skiner i och för sig redan (klockan är c:a 06:30), fast än värmer denbara upp alla flugor som övervintrat i små springor i stugan min. Fast jag måste erkänna att jag finner ett visst nöje i att öppna fönstren åt flugorna så de kan komma ut. I minus 22 kommer de bara sisådär 30cm utanför fönstret innan de paralyseras och faller rakt ned :-) Förhoppningsvis blir det ett par millioner flugor mindre i sommar.
I Tråvad har kaktusarna börjat att blomma. Ormkaktusen har stora knallrosa blommor och där har en blomma slagit ut nu, men det är c:a 25 knoppar på den. En stor bladkaktus som står i mitt lilla växthus har börjat producera massor med knoppar. Dessutom har jag haft ett antal påskkaktusar över sedan förra våren. Då var de helvita, men alla knopparna som poppar fram nu är svagt rosa . Här hemma visar inte en enda av mina bladkaktusar minsta tecken på att vilja bilda knoppar, mycket irriterande. Men de kommer väl igång snart hoppas jag.

2 Comments:

At 1:43 fm, Anonymous Anonym said...

Emma säger att mattes jul- och påskkaktusar blommar nu. De som blommade i julas kommer bäst.Matte var dum och badade mej,hon sa att jag stank, men det var förtal. Hälsar emma

 
At 9:45 fm, Blogger Christer O said...

Stackars Emmaflickan :-)
Påskkatusarna har stora knoppar i Tråvad, men än har inget slagit ut. Apropos bilder på växter jag nämner, tar det såpass tid innan de kan läggas in att det ingen idé är. Jag har nämligen ingen digitalkamera än.
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home