Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, mars 31, 2006

Jag känner mig faktiskt helt utvilad nu på morgonen?! Kan min kropps sommartidsmotstånd faktiskt redan vara brutet? Njae, det tror jag knappt, det är ju första april. Det känns nog som vanligt i morgon igen. Men faktum är att jag idag har haft öppet i ett år idag!!!! Grattis mig och firman! Idag skall jag nog så några vildpelargoner. När det gäller vildpelargoner, oavsett art, kokar jag upp vatten, lägger fröerna i en kopp och häller det kokande vattnet rätt över dem. Sedan får de dra i det vattnet i två dagar. Det ger alltid garanterat bra resultat. Däremot fungerar det inte alls lika bra på fröerna som våra vanliga pelargoner ger, då misslyckas jag nästan alltid om jag gör så. Då är det vanlig sådd, gärna med undervärme som gäller.
Har ni tänkt på att man ju kan sticklingsföröka tomater? Om eran egen sådd misslyckats och ni bara får fram en planta eller om ni har lite taskigt med pengar, kan ni snabbt få nya plantor. Men det gäller ju först och främst sorter ni måste tjyva. Alla de små sidoskotten som då skall tagas bort, rotar sig lätt i fuktig jord. Naturligtvis går det att göra med busktomater också, men då blir det ju inte mycket busk kvar på den plantan. Men tänk på att man då måste starta tidigt, eftersom det tar sin tid innan de växer till sig och ger tomater.

6 Comments:

At 2:30 fm, Blogger annica said...

GRATTIS på ettårsdagen!

Jag är så glad för din skull att du trivs så fint med det du gör.

MVH
Annica

 
At 4:34 fm, Anonymous Anonym said...

Hej. Emma säger att matte längtar efter att se den röda ängeln blomma.Grattis till ettårsdagen. Jag ska försöka övertala husse att vi ska åka och hälsa på mamma och bröderna, snart.Hälsar EMMA

 
At 6:15 fm, Blogger Diana61 said...

Grattis på ettårsdagen + en dag ;-)

 
At 3:28 fm, Anonymous Anonym said...

Grattis Christer vi önskar dig fortsatt lycka med växteriet. Här har vi snö upp till knäna vilket är lycka för Mira & Husse! Kram Lotta ;-D

 
At 10:02 fm, Blogger Christer O said...

Tack skall ni ha! Jag har alltså överlevt det första året, trots min bank! De har agerat som om de hellre såg mig gå omkull. MEN HÄR ÄR JAG ÄN!!! :-)

 
At 11:42 fm, Anonymous Anonym said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

 

Skicka en kommentar

<< Home