Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, mars 28, 2006

Idag tog energin slut ganska tidigt på dagen. Efter att ha gjort en stående bukett till en begravning, blev det inte mycket mer gjort faktiskt. Jo, jag skolade om lite fler känguruäpplen och planterade om några bladsticklingar jag tagit på en streptocarpus. Sedan blev det mest att jag satt och läste i en trädgårdsbok från -47. Sonessons någonting (minnet sviker mig nu). En helt fantastisk bok. Så idag lärde jag mig allt om ympning, okulering och avsugning. HA! Nu kunde jag höra era snuskiga tankar. Det handlar inte om något annat än växtförökning här!! Man kan säga att det i stort sett är det samma som de två andra, men ”ympen” sitter kvar på sin ursprungliga gren. Man skär upp den grenen, samtidigt som man skär upp på det nya värdträdet. Sätter ihop de skadade ytorna och så får de växa ihop. När det är klart skär man av ”ympen” från sin ursprungliga gren och så fortsätter den växa på sitt nya underlag. Så det är något jag vill pröva. Det stod att det brukade vara riktigt framgångsrikt. Dessutom vill jag okulera också, verkar inte allt för svårt. Dessutom stod det att plommonsorten Viktoria är ett plommon av sämre kvalitet. Mitt favoritplommon! Men den här boken ser ju kanske på annat sätt på växterna, eftersom den vänder sig till plantskolor och handelsträdgårdar i första hand. En mycket bra bok som jag hoppas att de gör en ny upplaga av, för jag bara lånar den.

2 Comments:

At 2:48 em, Blogger annica said...

Haha... Avsugning och okulera...
Vet inte om jag tycker att ditt yrke är så sunt. *S*

Annica

 
At 9:53 fm, Blogger Christer O said...

Trodde nog att du skulle reagera :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home