Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, mars 31, 2006

Det har väl inte varit något direkt toppenväder idag, lite blåsigt, lite kallt men framförallt lite regnigt. Så även inne i växthusen blev det ruggigt. Det blev lite omplanteringar, lite vattning och lite koll på mina sådder. Narcisstobaken kommer bra nu, så även palettbladen och ballongblommorna. Nu börjar även de sådda streptocarpusarna växa på, men de växer väldigt ojämt de olika små plantorna. Vissa har blad som närmar sig två centimeter, andra är fortfarande bara några millimeter. Jag har dessutom en liten låda som är full av pytteblad från samma frösådd. De är så små ännu att jag inte vågar plantera isär dem. Annars har det varit en hel del läsande om växter i släktet Gesnerease (vete katten om det blev rätt stavat. Men i den gruppen finns bland annat S:t Paulia, Kornettblomma och Rödluvan). Det finns en hel del arter där som borde kunna bli mer populära tycker jag. Fast de kräver kanske att man måste bry sig åtminstone lite mer än för många andra växter. Hoppas att det blir åtminstone lite sol i morgon, det blir så mycket skönare inne i växthusen då.