Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

måndag, april 03, 2006

Ingen toppendag idag direkt, men då menar jag inte kundmässigt. Det började inatt någon gång. Hundarna väckte mig tack och lov. Det gällde att fort komma ur sovsäcken och snabbt ta sig till dörren. Orvar var magsjuk och inte lite heller. Hans gaser luktade något värre än stanken från ett reningsverk. In och somna om för att 04:50 gå upp för att köra till Gustafssons och hämta växter. Men då hann vi inte ut i tid. Varje gång Orvar släppte sig, släppte även det i magen. Så det var bara till att skura golvet innan jag gav mig av. Gissa hur det såg ut när jag kom tillbaka. Bara till att skura golvet igen. Sedan var det Hectors tur. Men han förstår så pass att han går in och ställer sig i duschrummet, då går det ju bara att spola av fort och lätt. Nu började stanken bli vidrig, så det var ju bara till att vädra rejält och släppa in kylan i växthuset. Som tur var hade den värsta stanken försvunnit innan jag öppnade, så även värmen därinne. Skurade golvet ytterligare ett par gånger, sedan satte Erna igång att spy! Men det kan jag säga, hundarna är mycket omtyckta så kunderna hade full förståelse för den ”lätta” odören som poppade fram ibland. Till slut lugnade det ner sig lite, så jag gick in i stora växthuset och kollade plantorna där. Så fick jag för mig att jag skulle plantera om Pepparmintspelargonerna. Vad jag hade glömt var att det hänger amplar i lagom höjd för att slå huvudet i dem. Att man kan skalla en ampel en gång är ju inget konstigt, men att göra det i samma ampel fem gånger på mindre än tio minuter är skrämmande! Sista gångerna lyckades jag dessutom få in träffen på samma ställe. Smärtan som kommer då gör att man vill gå in i ett hörn och gråta en skvätt. Kan slå vad om att jag gör likadant imorgon.

1 Comments:

At 10:58 fm, Anonymous Anonym said...

Stackars bröderna och mamma. Hoppas det gått över nu.Jag(emma) mår bra har varit på kalas i dag, mattes valps vovve Ronja blev 5 idag, vi fick falukorv. hälsar emma

 

Skicka en kommentar

<< Home