Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, april 28, 2006

Så har ytterligare en vecka gått. Tiden går fort nu tycker jag. Det beror ju på att jag har så pass mycket att göra på våren. Jag hinner inte riktigt med känner jag. Å ena sidan måste jag gå igenom mina plantor i stora växthuset, mest pelargoner, fuchsior, änglatrumpeter och tomatplantor. Å andra sidan går jag igenom de inköpta perennerna, så att det inte finns mördarsnigel- (eller andra snigel-) ägg i dem. Jag ville ju inte bli känd som han som införde arten till Tråvad. Men det behöver jag inte vara rädd för längre, den finns redan i utkanten av byn, berättade en kund. Hon fick den redan förra året. Men hos mig finns den inte än och det tar nog sin tid innan den kommer fram till mitt. Å tredje sidan måste jag gräva upp mina egenodlade perenner och sätta dem i krukor. Men de har å andra siden inte kommit så långt än, så de får vänta några dagar. Å fjärde sidan är det dags att göra busk och trädbeställningar, där ligger jag lite efter. Men jag har i alla fall plockat fram de få träd och buskar som inte blev sålda förra året. De lever och ser pigga ut. Dessutom har jag haft en del beställningar till olika begravningar och de går före allt. Så jag sover gott om nätterna kan jag säga :-) Första Trädgårdssällskapsbesöket var igår dessutom. Trevliga människor som hade eget fika med sig och handlade bra gjorde de med :-) Nästa Lördag kommer nästa gäng o.s.v. Dessutom såg jag att en del fröer börjat gro i sina lådor, så jag måste snart få ut lite perenner ur kallbänkarna, så att jag kan plantera nya småplantor där. Ja, ja, det blir gjort till slut ändå hoppas jag :-)