Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, april 22, 2006

Idag var det en riktigt bra dag! Vet inte hur många personer det kom idag, men det märktes att S:t Pauliasällskapet hade mycket besökare. Det verkade som om de flesta även kom till mig. Jag hade trott att det skulle gå mest Streptocarpus idag (visst blev det sålt en hel del), men istället brandskattades mina vildpelargoner! Vet inte om jag har några P.triste kvar alls, så nu blir det till att skaffa mer fröer på den sorten. Även mina P. sidoides såldes det en hel del av. Jag fick höra, på omvägar, att även ärrade pelargonsamlare hade tyckt att jag hade ”trevliga” pelargoner. Några änglatrumpeter blev jag också av med. Efter det blev det genomgång av ytterligare några perenner. Dessutom beskar jag det sista på en grannes äppleträd. Jag började egentligen redan förra veckan på det, men magsjukan satte ju stopp då. Äppleträdet har en gång blivit ”beskuret” med en motorsåg. Finns det en tanke bakom bråkar jag inte om det. Men det folk inte tänker på är att efter en sådan radikal kapning skapar trädet kvastar med vattenskott. Det blir ungefär som när man hamlar träd. Eftersom den förlorat mängder med bladmassa, skapar trädet mängder med nya grenar för att kompensera bortfallet. Som tur var hade de inte beskurit trädet de senaste två åren, så jag kände att jag lugnt kunde ta bort en tredjedel ungefär, utan att det skulle poppa fram allt för många nya vattenskott. Nu är det snart dags att kolla igenom mina egna äppleträn i Tråvad. Här hemma har jag bestämmt att jag inte bryr mig om frukten, utan bara skall njuta av blomningen, så de träden lämnar jag utan att beskära dem alls.

2 Comments:

At 12:16 em, Anonymous Anonym said...

Det är ju skönt att du inte ska hålla på med dina egna fruktträd i mårby för då hade du ju aldrig tid att komma hit, för lite socialt liv utanför sitt jobb måste man ju ha.

 
At 11:26 fm, Anonymous Anonym said...

kan riktigt se för mig
folkvandringen till dina "bänkar".
Det måste vara kul att förena nytta med nöje.
Att vara autodidakt är ju inte fy skam....

 

Skicka en kommentar

<< Home