Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, maj 06, 2006

Ännu en solig och varm dag. Men jag hann inte njuta så mycket av den ute idag. Första kunden kom redan vid niosnåret och sedan rullade det på. De korta stunder som det bara var jag där, blev det mest vattning i växthusen. Vid tvåtiden kom så trädgårdsgänget från Falköping. Det blev mycket prat och en hel del växter kom till nya hem. Det är alltid roligt när det kommer grupper med trädgårdsintresserade personer på besök. Helst bokar jag in dem efter stängningstid, så att man kan prata med dem utan att behöva bryta av för andra kunder.
Imorgon skall jag sätta fart med uppgrävningen av mina egenodlade perenner. Eftersom vintern var så lång, har de ju inte kommit igång ordentligt än. Fast man märker att värmen ute väckt det mesta till liv. En del, några riddarsporrar t.ex. skall få växa kvar i kallbänkarna. Förra året såg jag nämligen ett par intressanta varianter som uppkommit genom sådd från en vanlig riddarsporre. De skall jag märka upp, så tar jag sticklingar på dem nästa vår. I mitt yrke måste jag ibland tänka ett par år framåt i tiden om jag hittar något som ser intressant ut. Dessutom måste jag börja fundera på hur jag skall göra med alla klematisar som överlevt vintern. Större kruka måste de ju ha, men om de är snabbväxande lär det inte räcka med en liten pinne som stöd. Ja, ja, det finns värre problem här i livet. Dessutom visar några av dem små knoppar redan, trots att plantan bara är någon cm hög. De är från fröer jag plockat själv. Vem vet, kanske blir det en jättevacker sort. Fast å andra sidan, de kan ju bli redigt fula också :-)

2 Comments:

At 3:05 fm, Anonymous Anonym said...

Emma säger att när matte läser dina sidor om växter så vill hon bara ha nya sorter av tex. klematis, men var hom ska ha dem tänker hon inte på. Det finns snart inga bra ställen att gräva på, men det bryr hon sej inte om, mattar kan vara besvärliga.Hoppas mamma och brossorna mår bra. Hälsar Emma gm matte

 
At 11:44 fm, Blogger Christer O said...

Modern och brorsorna mår bra i värmen.
Men många av dessa klematisar stod ju ute i plastkrukor hela vintern. Tänk så många krukor du kan göra i ordning i sommar:-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home