Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

söndag, april 30, 2006

Idag hade jag ju stängt, men arbete har jag ändå. Växterna skall vattnas, växter som inte växer som de borde kasseras och småplantor skall planteras om. Idag planterade jag om dahliesticklingar. Jag har fått hem att antal lågväxta burgundyröda dahliesticklinga, som jag faktiskt glömt av att plantera om. Men idag blev det gjort. Samtidigt har jag flyttat ut att antal järnekar, som blev kvar efter julgruppsplateringarna. De har växt på bra och en av dem blommar t.o.m. De borde vara härdiga till åtminstone zon2, skyddade lägen zon3, men de är ännu ganska små. Så jag kan knappast sälja dem förrän nästa år. Dessutom har jag ett antal cypressplantor som måste ut nu. De trivs inte i värmen som jag har inne i växthuset och börjar troppa av så smått. Nu har jag börjat ställa ut en del av mina egna pelargoner till butiksväxthuset, tycker det är enklare att ha dem där än att folk skall traska in i det stora växthuset. Även fuchsiorna börjar bli klara för försäljning, fast med dem går det långsamt. Tror att jag haft dem lite för torrt. Dessutom stod jag och sjöng in våren med Tråvads PRO-kör idag. De behövde någon mer i kören och eftersom jag ändå inte hade något annat för mig, kunde jag lika gärna sjunga med dem. Det var roligt att sjunga i kör igen, fast det märks att man är ringrostig. Rösten har inte riktigt samma omfång längre, men det kan man ju öva upp en del igen.
Trevlig Valborg och 1:a Maj önskar jag er alla!