Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

onsdag, maj 24, 2006

Ytterligare en blåsig dag på slätten. Trodde nog att jag skulle få vara ensam hela dagen, ni som upplevt blåst på slätten förstår vad jag menar. Vinden liksom sliter sönder det mesta bara för att den är så ihållig, när det dessutom är hård vind är det ingen idé att försöka plantera ens. Men till min förvåning sålde jag t.o.m. en ampel idag. Nu närmar sig Mors dag och jag har noll koll på vad jag kommer att sälja. Orkidéer går ju alltid på en sådan dag, men i övrigt? Beställde en för mig ny bekantskap: Streptogloxinia. Har läst om den och man är väl inte säker på om det är en korsning mellan streptocarpus och Sinninga (det vi kallar Gloxinia) eller om det faktiskt är en egen art. Rotknöl har den i alla fall. Kan förresten berätta att mina egensådda streptokarpusar nu börjar få knoppar. Hoppas verkligen att de inte är allt för lika moderplantan, även om den är vacker vill jag ju ha något nytt och eget. Dagen förflöt ganska fort och jag får väl säga att jag är ganska nöjd med den. I morgon är det helg, så jag har bara öppet mellan tio och två. Helgdagar brukar vara väldigt trevliga för ingen har bråttom och alla är avslappnade och glada. Dessutom får jag ju då en massa tid över för att pilla med annat. Just idag sådde jag t.ex. Litchiekärnor. Som småplantor kan de vara väl så kinkiga, men har de bara växt till sig brukar de vara problemfria. Frukt lär man ju aldrig få på dem, men de är vackra som gröna växter också. Detsamma gäller ju för Mango och, framförallt, Papaya. Papayaplantor brukar dö bara man tänker på drag när de är mycket små. Men har de växt till sig klarar de det mesta. Jag har ett antal plantor som nu börjar närma sig decimetern. Då brukar den värsta faran vara över. Så nu skall jag flytta dem från deras barnkammare till stora växthuset. Klarar de det kan jag snart ha dem till salu.

1 Comments:

At 9:10 fm, Blogger jessica said...

Du verkar ha satt papaya förut-jag skickade efter dvärgpapaya från thai seeds som nu kommit upp i en dm. Dom flesta dog men har väl 7 st kvar. Hur sköter man dom och ska dom toppas? -Jessica

 

Skicka en kommentar

<< Home