Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, maj 23, 2006

Dagar som dessa, när regnet öser ned, åskan mullrar och vinden viner värre än på länge är det ganska tomt i butiken. Då är det bra att ha ett inbokat besök. Idag kom ett kamratförening från Floby. Det var väldigt många personer som kom och det är ju bra, för pratglad är jag ju :-) Annars var det mest omplantering som gällde. Framförallt änglatrumpeter och basuner, dessutom en hel del spikklubbor. Dessutom har jag sått en fylld petunia, som jag nu försöker att sticklingsföröka till nästa år.
Tyvärr har jag dessutom haft besök av några vandaler. Troligtvis ett gäng med tjejer som levde rövare i Tråvad i fredags. Fem jordpåsar var uppskurna, ett antal tagetes omkringslängda och en färdigplanterad kruka vällt och därifrån hade man slängt iväg en afrikansk marguerite ett tjugotal meter. Det kunde varit mycket värre, så man får vara tacksam för det åtminstone.
Nu fungerar min åkgräsklippare igen :-) Någon form av kortslutning sade han som reparerade den. Dessutom passade jag på att köpa en begagnad vanlig gräsklippare som jag tänker ha här hemma. Förra året hade jag en utan motor. Det gick alldeles utmärkt så länge gräset var torrt och kortklippt. Annars var den ingen hit direkt :-)
Dessutom kan jag berätta att mitt Snödroppsträd (fast det är lite för litet för att kallas träd egentligen) nu blommar i Tråvad! Än så länge är blommorna små och lite gröna, men de förändrar sig fort. Den Kinesiska blomsterkornellen har överlevt vintern och så även Ginkgon. Nu har jag börjat fundera på vad för träd/buske jag skall plantera härnäst. Kanske en Katsura? Säkert blir det en Dvärgkatalpa också. Får se vad som kommer med beställningen från Tyskland.