Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, juni 10, 2006

Jag fick en leverans med buskar och träd från Tyskland i veckan. Förra året hade transportfirman struntat i att vattna dem, eftersom det regnade. De trodde att det räckte. Men i år var plantorna i toppenform. Men naturligtvis får man aldrig vara helt nöjd. Jag skrev i faxen med ordern att om något jag beställde var slut, så skulle de kontakta mig. Då kunde jag ju fråga min kund, om det var en beställd vara hos mig, om det var något annat de ville ha istället. Så naturligtvis struntar firman i det och skickar ersättningsvaror när något var slut. I och för sig var de i toppenkvalitet, men det var inte det jag beställde från början. Så nu har jag sex snödroppsträd av samma sort. Det finns två arter: Halesia carolina och Halesia monticola. Jag hade en beställning på monticolorna. Kunden ville ju inte ha den andra arten, så nu står jag där med tre extra träd. Att en firma gör så trots att jag tydligt skrivit hur jag vill ha det, irriterar mig mycket! Men som sagt, det var fin kvalitet på dem i alla fall. Så för den som är intresserad har jag numera några magnolior: 2st M. Lilliflora ’Nigra’, 2st M. lilliflora ’Susan’, 1st M. stellata ’Royal Star’ 1st M. seiboldii. Ett antal sommarbuddleior (Buddleia a någonting. En buske härdig till zon4, blommar på äldre grenar och drar mycket fjärilar till sig). Några Clematis av olika slag. 1st Aralia elata ( Även kallad ”Djävulens spatserkäpp”). 4 Katsuror, Cercidiphyllum japonica härdig här i zon 4-5 hos mig. 2 Ginkgo biloba, härdig zon 3. 6st Snödroppsträd, Halesia carolina, härdig zon3 ? Dessutom har jag ju alla mina Dvärgkatalpor. De verkar klara zon4-5 hos mig utan större problem. Något mer har jag i Tråvad, men just nu är minnet trött :-)

2 Comments:

At 5:49 fm, Anonymous Anonym said...

Snödroppsträd låter kanon, tål det här hos mig tro. Vi kommer ner framöver o shoppar.....dräggel!
Kram Lotta ;-D

 
At 10:24 fm, Anonymous Anonym said...

Vete katten! Varför inte fråga Kerstin, hon får ju allt att överleva där uppe i norra norrland :-) :-) :-)
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home