Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

fredag, juni 23, 2006

Så kom det äntligen hyfsat med regn. Fast för min del kunde det ju väntat tills nu i eftermiddag, kunder har en tendens till att vilja hålla sig inne när det vräker ned. Jag måste erkänna att jag inte blir klok på det här med snittblomsförsäljning. Jag var helt övertygad om att det skulle gå mycket snitt denna helgen, det gjorde det förra året. Så jag var så orolig att jag skulle ha för lite. Kan ju säga att det inte gick speciellt mycket, faktiskt något mindre än en vanlig fredag. Däremot fick jag sålt en hel del fuchsior och pelargoner. Mina fuchsior är ganska stora, för de är från förra årets inköp. Jag tycker bäst om när man får se den kraftiga stammen som bildas på bara något år (även på de som inte är uppstammade till en trädform), men mina kunder tycker då att de ser nakna ut nertill. Så på vissa av dem har jag låtit de nya skotten sitta kvar så att de ser gröna ut hela vägen ned. Ett problem har jag med dem. Jag vill ju att de skall ha mycket blommor, så därför har jag inte toppat dem så mycket den senaste tiden. Men det gör att de kan se lite spretiga ut och därför i kundens ögon mindre attraktiva. Men för det mesta förstår de att jag låtit dem bli sådana eftersom det tar c:a 6-8 veckor innan den blommar igen på de toppade grenarna. De jag inte får sålt i år, kommer ju att bli ännu bättre nästa år, fast några är så vackra i stammen och växtsättet att jag nog vill behålla dem själv. Kan ju ha dem som visningsträd, så att folk får se hur vackra de kan bli om man låter dem överleva vintern. För de flesta brukar låta dem stå tills frosten tar dem, eller om de är inne, de ser fula ut. För numera är alla hem så moderniserade att de har svårt att övervintra dem. Tänkte jag skulle pröva med att gräva ned några ute i vinter och se hur resultatet blir. Om jag klarar det så kanske flera är intresserade av att spara dem i flera år. Skall försöka ta ett par bilder och visa hur de ser ut nu, men jag har ingen digitalkamera så det kommer att ta sin tid. Dessutom har jag ju sått Streptocarpusfröer i våras. De första har nu börjat blomma. En har vit blomma med veckade kronbladskanter och cerisfärgad ådring inuti, en ser mest ut som moderplantan, vit blomma med blå ådring på insidan. Den har dock två blå nyanser i ådringen så det var ju lite roligt. Men jag har ytterligare närmare 50-talet småplantor, så jag hoppas på rejäla överraskningar där!
Ha en riktigt trevlig midsommar!

1 Comments:

At 11:05 fm, Anonymous Anonym said...

Emma önskar dej och hundarna en riktigt glad midsommar. Hoppas det blir bra med kunder som handlar och ser dina växter och får tips hur de kan göra ett annat år med växter. emma

 

Skicka en kommentar

<< Home