Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

lördag, juni 17, 2006

Sovmorgon!!!
Idag var det första stängda söndagen på lite mer än en månad. Så då kunde jag ju ta sovmorgon :-) Problemet är ju att, om jag sover för länge efter en period när jag inte varit ledig något, får en huvudvärk utan dess like. Så jag mjukstartar lite lätt. Klockradion får starta vid normal tid och sedan ligger jag och drar mig tills den stänger av sig. Eller om hundarna bestämmer att vi skall upp tidigare. Så blev det idag, men det blev ändå en halvtimme extra i sängen :-)
Man får ju alltid höra att trädgårdsintresset ökar kraftigt i Sverige, men jag vet inte om jag håller med. Om man med det påståendet menar att man gör tre- fyra rabatter i trädgården och planterar några buskar och kanske något träd och sedan inte gör så mycket mer i sin trädgård resten av livet. Kanske byter ut någon perenn som ser sjuk ut och sedan köper sommarblommor varje år. Eller ännu hellre, man låter någon göra det åt sig. Då kan det ju stämma. Men om man med det påståendet menar att man är aktiv i sin trädgård hela året, ändrar i rabatter, fyller ut med nya plantor och träd/buskar, då stämmer det inte. De flesta vill helst att man bara skall behöva sköta det som redan finns.
Vad som däremot verkar väldigt populärt är ju sommarblommor i krukor. Där kan de pröva hur många olika kombinationer som helst tror jag. Personligen tycker jag det är mycket jobbigare att ständigt behöva vattna alla dessa krukor. När det är varmt som nu, torkar de ju på någon timme.
Nä, nu är det dags att ta en morgonpromenad med hundarna, snart är det så pass varmt att flugorna kommer att driva en till vansinne.