Glashuset

Jag öppnade min handelsträdgård 2005-04-01 efter att i närmare 20 år arbetat på Volvo. Ingen utbildning när det gäller växter, men har under åren skaffat mig kunskaper genom egna framgångar och misslyckanden.

tisdag, juli 04, 2006

Ingen idé att skriva om värmen idag, då blir det bara upprepning av det jag skrivit tidigare. Varmt!!!!!!
Så nu är det över. Eftersom det inte var allt för många kunder idag, roade jag mig med att göra en minidamm på baksidan i Tråvad. Jag tog med mig en ”halvtunna” som jag kallar det. En sådan där svart balja som är c;a 50cm hög och lika bred i diametern. Jag fyllde den med vatten och i morgon skall mina två gulfiskar (med namn ”Guldfisken” och ”Den andra”) flytta dit. Eftersom jag har en hel del marktegel i Tråvad, kallmurade jag en ”mur” runt tunnan (i varje lager är det ett mellanrum mellan tegelstenarna. Lagret ovanpå ligger då över de mellanrummen så att det blir hål liksom) , så att det påminner lite om en murad brunnskant. Bredvid ställde jag ett par blommande änglatrumpeter, en uppstammad potatisblomma och en liten Nerium. På kanten några Uniquepelargoner och lerskålar med taklök i. Dessutom byggde jag upp en platå i tunnan och på den ställde jag en Fredslilja. Den är faktiskt en sumpväxt och trivs alldeles utmärkt med att stå nedsänkt halvvägs i vatten. Men bara för ett par månader, sedan behöver den en torrare period. Jag skulle gärna få tag i en liten näckros också, skall höra om Gustafssons kanske har några. Om det blev vackert vet jag inte, men jag blev väldigt nöjd! Om det fungerar kanske jag gör det mer permanent. Det behöver ju inte alltid vara en jättelik damm man gör, fast det hade ju varit ännu roligare egentligen. Skall ta bild och visa när jag framkallat bilderna. De som kommer på Tråvadsträffen den 30/7 får se det tidigare.

2 Comments:

At 12:16 fm, Anonymous Anonym said...

Men så roligt Christer, det bidde en damm till slut. Sedan ska du veta att det är inte alls viktigt hur det ser ut, bara du är nöjd själv............ Ska komma ner o inspektera, snart. Kram Lotta

 
At 1:22 em, Blogger Christer O said...

Välkommen!
Christer.

 

Skicka en kommentar

<< Home